McDONNELL DOUGLAS
F-4E, F-4EJ, F-4F “PHANTOM II”
McDONNELL DOUGLAS
F-4E, F-4EJ, F-4F “PHANTOM II”
F-4E, F-4F
Operationeel:
U.S.A.F: 1967-1991.
Luftwaffe: 1973-2013.
De eerste eenheid in Europa, die werd uitgerust met de F-4E (aug. 1969), was het 32nd Squadron gestationeerd op vlb. Soesterberg in
Nederland. Op deze foto de meest geavanceerde F-4E-versie, waarmee het 32nd T.F.S. heeft gevlogen, gefotografeerd in 1978, het jaar
waarin de F-4E “PHANTOMS” van het squadron alweer zouden worden vervangen door een nieuw type gevechts-vliegtuig: de F-15A “EAGLE”.
Foto: C. Vermolen.
Er zijn meer als 1380 F-4E mo-
dellen geproduceerd, die wer-
den geleverd aan verschillende
Luchtmachten in de wereld, ook
aan de Griekse Luchtmacht, die
er aanvankelijk tussen 1974 en
1978 35 stuks heeft ontvangen.
RECHTS:
Juist geland op Kleine Brogel
is de F-4E-56-MC 72-01525 van
338 Mira Dioxis Vomvardismou/
117 Pteriga Machis uit Andra-
vida, Griekenland.
(Kleine Brogel 17 juli, 2007).
Foto: C. Vermolen.
Eén der beroemdste straaljagers ooit gebouwd, is ongetwijfeld de F-4E “PHANTOM II”. Hier staan drie F-4E “PHANTOMS” op de lijn van
het 22nd T.F.S./36th T.F.W. uit Bitburg, tijdens de Tactical Weapons Meet van 1976, op vliegbasis Twenthe. De twee voorste F-4E’s
zijn gereed om zo dadelijk te vertrekken. Foto: C. Vermolen.
LINKS: Vanaf 1972 hebben er 140
stuks F-4EJ “PHANTOM II’s” bij de
Japanse Luchtverdediging gevlogen.
Deze F-4EJ-47-MC 37-8311 was hier
van het 301 Hikotai/5 Kokudan, op
Nyutabaru.
De F-4EJ’s werden door Mitsubishi
in licentie gebouwd.
Foto: ?, coll. C. Vermolen.
De belangrijkste verbeteringen in
vergelijk met de oudere F-4D-ver-
sie, waren het M61 ‘Vulcan’ kanon
onder de verlengde neus en nieuwe
krachtigere motoren, bij de F-4E-
versie. De F-4E’s hebben tijdens
hun bestaan meerdere modificaties
ondergaan, waaronder: de ‘Leading
Edge Slats’, op de F-4E boven wel
zichtbaar, maar niet bij de F-4EJ
op de foto links. De F-4EJ’s wer-
den later wel uitgerust met flaps
aan de vleugel-voorrand.
Foto: C. Vermolen.
Foto: J. Los, coll. C. Vermolen.
Foto onder: In de latere camouflage-kleuren, dezelfde 38+60 (serial no. 72-1270), nu echter vliegend bij JG. 72 van Rheine-
Hopsten, hier te zien op Kleine Brogel (20 juli 2005). Het embleem (steigerend paard), behoorde vóór 1997 toe aan JaBoG. 33.
De Luftwaffe had -vanaf 1973- de beschikking over 175 stuks “PHANTOM II” F-4 ‘F’-modellen (37+01/38+75). Op de foto hierboven, de
F-4F-59-MC 38+60, toen operationeel bij Jagdgeschwader 74 uit Neuburg, gefotografeerd op 12 juli 1976 op RAF Coltishall, Engeland.