McDONNELL

F-4K, F-4M “PHANTOM II”

  De Britse versie van de

         “PHANTOM II”.

Operationeel: 1969-1992.

 

Boven zien we een F-4M-36-MC “PHANTOM II” van no. 19 Squadron, RAF Wildenrath in de landing op Gilze-Rijen tijdens de ‘Tactical

Air Meet’ in juni 1984.  Vóór 1977 was no. 19 Squadron uitgerust met de “LIGHTNING” en was destijds te vinden op RAF Gütersloh.

                                                                                                                   Foto: C.Vermolen.

LINKS:

Formatie van zestien Britse

“PHANTOM” FGR.Mk.2’s van no. 14, 17 en 31 Squadron boven

RAF Wildenrath in juli 1975, afkomstig van het nabij ge-

legen RAF Brüggen.

                Foto: C.Vermolen.

Een “PHANTOM” FGR.Mk2 (de Engelse versie-aanduiding voor de F-4M), van no. 17 Squadron  (RAF Brüggen), gefotografeerd  gedurende de

‘Tactical Air Meet’ op Baden-Söllingen in mei 1974. Deze XV462 (c/n 3243) crashte op 8 januari 1991.            Foto: ?, coll. C.Vermolen.

LINKS:

“PHANTOM” FG.Mk1 (F-4K) XV581 (c/n 3235/9335)

van no. 43 Squadron RAF Leuchars (Schotland),

gefotografeerd op 20 juli 1971, op de rolbaan

van Soesterberg, tijdens ‘n squadron-rotation

met het 32nd T.F.S. De F-4K-versie was eigen-

lijk ontwikkeld voor de Royal Navy.

                                                                    Foto: C.Vermolen.






ONDER:

F-4M “PHANTOM” FGR.Mk2 XV (c/n 3053/9250) van

no. 56 Squadron, RAF Wattisham gefotografeerd

te RAF Waddington op 27 april 1990.

                                         Foto: M.D. Tabak, coll. C.Vermolen.

RECHTS:

Als laatste dan nog ‘n FGR.Mk.2 van RAF-

Germany: “PHANTOM” XV439 (c/n 3208/9269)

van no. 2 Squadron.

De “PHANTOMS” van no. 2 Squadron verble-

ven van 1971 tot 1976, op RAF Laarbruch.

                      Foto:? coll. C.Vermolen.

De F-4K/F-4M modellen waren allemaal 

uitgerust met Britse Rolls Royce mo-

toren en Britse elektronica.