HAWKER SIDDELEY, BRITISH AEROSPACE

HARRIER GR.Mk1, GR.Mk3, GR.Mk7

In dienst bij de Royal Air Force.

                1969-2011.

‘Harrier Jump-Jet’.

 

Na jarenlang onderzoek, lukte het bij Hawker Siddeley

een straaljager te ontwikkelen, met V/STOL-capacitei-

ten (die dus tevens verticaal kon starten en landen).

De eersten van deze z.g. “HARRIER” GR.Mk1 toestellen,

kwamen in 1969 in dienst bij de Royal Air Force.

Het Amerikaanse U.S. Marine Corps, was geïnteresseerd

in het vliegtuig en bestelde er ruim 100 stuks, welke

als AV-8A -door McDonnell Douglas- in licentie werden

gebouwd.

In 1971 werd de AV-8A operationeel bij het USMC, maar 

het crash-percentage was schrikbarend hoog.

Door samenwerking van BAe en Boeing ontstond later ‘n 

sterk verbeterde tweede generatie ‘HARRIER II” versie 

de AV-8B, die in 1985 bij het USMC en in 1987, als de

GR.Mk5, bij de Royal Air Force operationeel werd.


ONDER:

Uit de GR.Mk1 werd deze GR.Mk3 versie ontwikkeld. Dui-

delijk zichtbaar, is de verlengde neus van de Mk3-ver-

sie. De kist is van no. 3 Sqn. dat toen samen met o.a.

no. 4 Sqn. te vinden was op RAF Gütersloh.

1

3

4

1: GR.Mk1.

no. 4 Squadron,

RAF Wildenrath.

2: GR.Mk3.

233 OCU,

RAF Wittering.

3: T.Mk4. (trainer) 

233 OCU,

RAF Wittering.

4: GR.Mk7.

no. 3 Squadron,

RAF Cottesmore.

ONDER: Close-ups van enkele “HARRIER” versies.

De foto boven van de GR.Mk7, een

verdere update van de GR.Mk5, is

van het no. 3 Sqn. en is genomen

te Koksijde op zo. 6 juli, 2003.

De nos. 3 en 4 Sqns. waren in de

jaren negentig gestationeerd  op

RAF Laarbruch.  Vóór de sluiting

van Laarbruch in 2000 verhuisden

de eenheden naar RAF Cottesmore.




LINKS:

“HARRIER” GR.Mk3, ook van no. 3

Sqn. uit de ‘Gütersloh-periode’

(jaren tachtig).

(Twenthe, 28 juni 1983).

                                              Foto: C. Vermolen.

Foto: ?, Coll. C. Vermolen.

Foto: C. Vermolen.

                               Foto’s 1, 2 en 3 hierboven: J. Los, coll. C. Vermolen.

“HARRIER” GR.Mk1, XV789 (c/n 712039), no. 4 Sqn., Royal Air Force Germany, toen van RAF Wildenrath, gefotografeerd op vlb. Deelen

op zaterdag 30 juni 1973. Op de foto onder zien we de vlieger van “HARRIER” GR.Mk1 XW766 van no. 3 Sqn. (eveneens uit Wildenrath)

na de landing op vlb. Twenthe (op 30 augustus 1974).  De vroege generaties “HARRIERS” waren nog moeilijk hanteerbaar en vereisten

extra veel concentratie van de vlieger. De XW766 stortte neer op 4 oktober 1979 bij Ravensberg (Dtsl.).          Foto’s: C. Vermolen.

Gefotografeerd op vlb. Leeuwarden (vrijdag 20 juni 2008), is BAe “HARRIER” GR.Mk7A van no. 4 Sqn., RAF Cottesmore.

De meest geavanceerde “HARRIER” versie, was de GR.Mk9. Verder zijn er ook nog enige tientallen “HARRIERS” verkocht

aan de Spaanse en Italiaanse Marine.                                                               Foto: C. Vermolen.

2