overshoot.nl
overshoot.nl
“GpLV”
Op de afbeelding hierboven zien we vooraan een L-21B Piper “Super Cub” en op de achtergrond een DHC-2 “Beaver”, die juist aan het opstijgen is. Deze ‘kleinere’ vliegtuigen in dienst van de KLu. behoorden tot de Groep Lichte Vliegtuigen (GpLV). Beide kisten op de foto zijn oldtimers en zijn eigendom van de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht van Gilze-Rijen.
Lelystad AP., zaterdag 31 augustus 2002.
Links zien we de L-21B Piper “Super Cub”
R-183 van het 300 Squadron op vliegbasis
Deelen. Onze Luchtmacht heeft er drie ver-
sies van in dienst gehad: de L-18C (59 stuks),
L-21A (18 stuks) en de L-21B (78 stuks) van
december 1952 tot 30 september 1976. De
L-21B’s werden geleverd in februari 1955. Zij
dienden over het algemeen als verkennings-
en verbindings-vliegtuigen bij 298 en 299 Sqn.
Eind jaren zestig werden alle L-21B’s inge-
deeld bij het 300 Squadron (maand-vluchten).
De L-21B’s droegen de registraties:
R-101/R-140 en R-149/R-186.
Deelen, 12 maart 1976.
Foto: J. Los, coll. C. Vermolen.
De De Havilland Canada DHC-2 “Beaver”
S-3. De foto werd genomen, twee dagen
voordat alle “Beavers” van de KLu. (eigen-
dom van de Landmacht) uit actieve dienst
werden genomen (op 1 september 1974).
De “Beaver” diende als verbindings- en
licht transport-vliegtuig. Er hebben er 9
van bij de KLu. gevlogen (S-1/S-9) vanaf
1956 tot in 1974, aanvankelijk bij het 334
Transport Squadron op vlb. Deelen, van-
af 1961 op vlb. Ypenburg en later bij het
300 Sqn. weer op vlb. Deelen.
Alleen de S-2 verongelukte op 3 april 1968.
Twenthe, vrijdag 30 augustus 1974.
77 “Alouette III’s” volgden de 36 Hiller H-23
“Ravens” en de 8 “Alouette II’s” op in 1964.
De “Alouette’s” waren evenals de “Ravens”
eigendom van de Landmacht, maar werden
gevlogen door de Luchtmacht, behalve de
5 SAR-Heli’s, die wel eigendom waren van
de Luchtmacht. We zien hier de A-399 van
298 Sqn. van vlb. Soesterberg.
Soesterberg, donderdag 13 april 1978.
Groep Lichte Vliegtuigen
De H-81 van de SAR Flight, ontsproten uit het
298 Squadron. De SAR (Search and Rescue)
Flight was aanvankelijk (vanaf 1959) uitgerust
met 8 “Alouette II’s”, maar die werden in 1966
door 5 “Alouette III’s” vervangen. Deze Vlucht
was toen gestationeerd op de vlb. Ypenburg,
maar verhuisde in 1968 naar vlb. Soesterberg,
om in 1977 uiteindelijk naar vlb. Leeuwarden
te verhuizen. Er stond altijd één “Alouette III”
stand-by op Terschelling.
Registraties: H-08, H-20, H-67, H-75 en H-81.
In de jaren zeventig, werden deze reddings-
heli’s vernoemd naar de karakters uit de toen
bekende tekenfilm-serie “The Flinstones”.
De H-08 stortte in oktober 1971 neer en moest
worden afgeschreven.
Soesterberg, zaterdag 3 juni 1973.
In maart 1976, kwamen 31 MMB (Bölkow)
BO-105C’s in dienst van het 299 Squadron
op de vliegbasis Deelen (wegens bezuinig-
ingen moesten deze heli’s in 2002 worden
afgevoerd en in 2003 werd 299 opgeheven)
De BO-105 was een erg kleine lichtgewicht
helikopter, aangesteld door de Koninklijke
Landmacht, voor verkenningsdoeleinden.
Leeuwarden, zaterdag 27 september 1975.
299 Squadron
298 Squadron
SUPER CUB
MEER ‘BEAVERS’
KONINKLIJKE LUCHTMACHT Deel VI
‘ALOUETTE III’