overshoot.nl

 

“GpLV”

Op de afbeelding hierboven  zien we vooraan een L-21B Piper “Super Cub” en op de achtergrond een DHC-2 “Beaver”, die juist aan het opstijgen is. Deze ‘kleinere’ vliegtuigen in dienst van de KLu. behoorden tot de Groep Lichte Vliegtuigen (GpLV). Beide kisten op de foto zijn oldtimers en zijn eigendom van de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht van Gilze-Rijen.

                                                                                                                                                                          Lelystad AP., zaterdag 31 augustus 2002.

Links  zien we  de  L-21B   Piper “Super Cub”

R-183  van het  300  Squadron  op  vliegbasis

Deelen.    Onze Luchtmacht heeft er  drie ver-

sies van in dienst gehad: de L-18C (59 stuks),

L-21A (18 stuks)  en  de L-21B (78 stuks)  van

december  1952  tot  30 september  1976.  De

L-21B’s werden geleverd in  februari 1955. Zij

dienden over  het algemeen  als verkennings-

en verbindings-vliegtuigen bij 298 en 299 Sqn.

Eind  jaren  zestig  werden  alle  L-21B’s inge-

deeld bij het 300 Squadron (maand-vluchten).

De L-21B’s droegen de registraties:

R-101/R-140 en R-149/R-186.

Deelen, 12 maart 1976.                 

Foto: J. Los, coll. C. Vermolen.

De De Havilland Canada  DHC-2 “Beaver”

S-3.   De foto werd genomen, twee dagen

voordat alle “Beavers” van de KLu. (eigen-

dom van de Landmacht) uit actieve dienst

werden  genomen  (op 1 september 1974).

De  “Beaver”  diende  als  verbindings- en

licht transport-vliegtuig.   Er  hebben  er 9

van bij de KLu. gevlogen  (S-1/S-9)  vanaf

1956 tot in 1974,  aanvankelijk bij het  334

Transport Squadron  op  vlb. Deelen,  van-

af 1961 op vlb. Ypenburg  en  later  bij het

300 Sqn. weer op vlb. Deelen.

Alleen de S-2 verongelukte op 3 april 1968.   

                       Twenthe, vrijdag 30 augustus 1974.

77 “Alouette III’s” volgden de 36 Hiller H-23

“Ravens” en de 8 “Alouette II’s” op in 1964.

De “Alouette’s” waren evenals de “Ravens”

eigendom van de Landmacht, maar werden

gevlogen  door  de Luchtmacht, behalve de

5 SAR-Heli’s,  die  wel eigendom waren van

de Luchtmacht.   We zien hier de A-399 van

298 Sqn. van vlb. Soesterberg.

Soesterberg, donderdag 13 april 1978.

Groep Lichte Vliegtuigen

De H-81 van de SAR Flight, ontsproten uit het

298 Squadron.   De SAR (Search and Rescue)

Flight was aanvankelijk (vanaf 1959) uitgerust

met 8 “Alouette II’s”, maar die werden in 1966

door 5 “Alouette III’s” vervangen. Deze Vlucht

was  toen gestationeerd op de vlb. Ypenburg,

maar verhuisde in 1968 naar vlb. Soesterberg,

om in 1977 uiteindelijk naar  vlb. Leeuwarden

te verhuizen.  Er stond altijd één “Alouette III”

stand-by op Terschelling.

Registraties:  H-08, H-20, H-67, H-75 en H-81.

In  de jaren  zeventig, werden deze reddings-

heli’s vernoemd naar de karakters uit de toen

bekende tekenfilm-serie “The Flinstones”.

De H-08 stortte in oktober 1971 neer en moest

worden afgeschreven.

                              Soesterberg, zaterdag 3 juni 1973.

In  maart 1976, kwamen  31 MMB (Bölkow)

BO-105C’s in dienst van het 299 Squadron

op de vliegbasis Deelen (wegens bezuinig-

ingen  moesten deze heli’s in 2002 worden

afgevoerd en in 2003 werd 299 opgeheven)

De BO-105 was een erg kleine lichtgewicht

helikopter, aangesteld  door de Koninklijke

Landmacht,  voor  verkenningsdoeleinden.

Leeuwarden, zaterdag 27 september 1975.

299 Squadron

298 Squadron

SUPER CUB

MEER ‘BEAVERS’

KONINKLIJKE LUCHTMACHT      Deel VI

‘ALOUETTE III’