ENGLISH ELECTRIC (BAC)

“LIGHTNING” F.2, F.2A, F.3, F.6, T.4, T.5

De “LIGHTNING” bij de

      Royal Air Force.

         1959-1988.

 

  BOVEN:

“LIGHTNING” F.Mk6 van no. 11 Sqn. in

de landing op  RAF Binbrook, (thuis-

basis van nos. 5 en 11  “LIGHTNING”-

squadrons), in augustus 1975.

                  Foto: J. Los, coll. C. Vermolen.


                                                            RECHTS:

De oude F.Mk2-versie van no. 92 Sqn.

(met blauw kielvlak), ca. 1968. Rond

deze tijd, verhuisde no. 92 Sqn. van

RAF Geilenkirchen naar RAF Gütersloh

en werd deze XN731 ook gemodificeerd

naar een F.Mk2A.

                                      Foto: ?, coll. C. Vermolen.

    BOVEN:

Prachtige foto van “LIGHTNING” T.Mk.4

XM969 (c/n B1/95054), van 226 OCU/no.

145 Sqn., RAF Coltishall. Het plaatje

van deze tweezitter-versie werd geno-

men op RAF Woodbridge, augustus 1969.

Foto: A. Booy, coll. C. Vermolen.


                                                              RECHTS:

In juni 1974, was er een squadron ex-

change van de “LIGHTNING” F.Mk3’s van

no. 111 Sqn. Wattisham, met de F-4E’s

van 32nd T.F.S. van Soesterberg. Hier

zien we de trainings-versie T.Mk5. De

‘modernere’  F.Mk3’s en T.Mk5’s waren

uitgerust met een groot ‘rechthoekig’

kielvlak.

                                                  Foto: C. Vermolen.

LINKS:

Gefotografeerd op een mistige dag,

was deze nieuwste “LIGHTNING” ver-

sie, de F.Mk6 van no. 5 Sqn. op de

rolbaan van Binbrook, in mei 1974.

De XR768 stortte neer in de Noord-

zee op 29 oktober 1974, waarbij de

vlieger het leven verloor.

              Foto: ? coll. C. Vermolen.

RECHTS:

De XR724 (c/n 95207) in het mooie grijs/bruine

kleuren-schema, waarmee deze machines gecamou-

fleerd bij de Royal Air Force vlogen, hier ge-

fotografeerd in 1979.

                         Foto: ?, coll. C. Vermolen.

Vanaf de tweede helft van de jaren zestig, is

de  “LIGHTNING” eveneens operationeel geweest

bij de Luchtmachten van Koeweit (tot 1977) en

Saoedi-Arabië (tot in 1986). Er werden tussen 

de 330 en 340 stuks van de complexe maar zeer

fraaie en indrukwekkende “LIGHTNING” gebouwd.

De nog nieuwere F.Mk2A en de F.Mk6-modellen werden

bovendien uitgerust met een grotere brandstof-tank.

Hier zien we de F.Mk2A-versie met het egaalbruine camouflage patroon, zoals die vloog bij no. 19 Sqn., RAF Germany. De foto

is genomen op een verregende Open Dag op vlb. Leeuwarden (zaterdag, 27 september 1975). Het no. 19 Sqn. was in die tijd sa-

men met no. 92 Sqn. te vinden op RAF Gütersloh. Deze XN784 (c/n 95137), staat nu opgeslagen bij Piet Smedts in Baarlo (NL).

                                                                                                            Foto: C. Vermolen.

Met de twee, boven elkaar geplaat-

ste krachtige Rolls-Royce turbojet

straalmotoren, was de  “LIGHTNING”

in staat om vanaf stilstand (en na

een verticale klim) binnen 3 minu-

ten ‘n hoogte van 11 km. te berei-

ken. De F.Mk3/F.Mk6 versies werden

eveneens uitgerust met twee Hawker

Siddeley  ‘Red Top’ raketten, maar

de F.Mk2A (gemodificeerde) versie,

behield z’n originele De Havilland

‘Firestreak’ exemplaren.