322/323 Sqn. op Leeuwarden werd als eerste met de nieuwe kist uitgerust en in 1980 was men daar erg druk doende met de conversie van de F-104 naar de F-16.
Hier rolt de J-263 naar de startbaan, alwaar zojuist drie “Starfighters” het luchtruim hebben gekozen. Op ‘n dag, dat er goed werd gevlogen met de F-104, was
de lucht dan ook bezwangerd met rook (zie boven).
Wat revolutionair was bij de F-16, was natuurlijk het ‘Fly by Wire’ systeem: de kleppen werden via een computer elektrisch in beweging gezet (in die tijd werden
de rolroeren en remkleppen e.d. bij andere fighters nog via hydraulische leidingen bewogen). Spraakmakend waren ook de schietstoel, die schuin achterover hing
om de G-krachten beter op te vangen. Dan de ‘sidestick’: de stuurknuppel zat rechts i.p.v. tussen de benen van de vlieger. De eerste F-16’s werden nog geleverd
met zwarte ‘neusjes’. Toen men zich realiseerde, dat dit niet bepaald ‘stealthy’ was, werden ze later in het grijs afgeleverd.
Leeuwarden, maandag 15 mei 1980. Foto’s: C. Vermolen.