Op 7 juni 1979 arriveerde de eerste F-16B voor de Koninklijke Luchtmacht, de J-259, op vliegbasis Leeuwarden. Met de eerstvolgende KLu. Open Dag op vliegbasis 

Twenthe, werd de J-259 met trots aan het publiek getoond, totdat enkele ‘anti-geweld’ actievoerders zich (met geweld) over de hekken heen, een weg wisten te

banen, om bij de fonkelnieuwe F-16 te komen en deze met z.g. ‘verfbommen’ te bekogelen. De eerste F-16A voor de KLu. was de J-212.

Twenthe, zaterdag 15 september 1979.

TerugKLu._V.html

322/323 Sqn. op Leeuwarden werd als eerste met de nieuwe kist uitgerust en in 1980 was men daar erg druk doende met de conversie van de F-104 naar de F-16.

Hier rolt de J-263 naar de startbaan, alwaar zojuist drie “Starfighters” het luchtruim hebben gekozen.  Op ‘n dag, dat er goed werd gevlogen met de F-104, was

de lucht dan ook bezwangerd met rook (zie boven).

Wat revolutionair was bij de F-16, was natuurlijk het ‘Fly by Wire’ systeem: de kleppen werden via een computer elektrisch in beweging gezet (in die tijd werden

de rolroeren en remkleppen e.d. bij andere fighters nog via hydraulische leidingen bewogen).   Spraakmakend waren ook de schietstoel, die schuin achterover hing

om de G-krachten beter op te vangen. Dan de ‘sidestick’: de stuurknuppel zat rechts i.p.v. tussen de benen van de vlieger.   De eerste F-16’s werden nog geleverd

met zwarte ‘neusjes’. Toen men zich realiseerde, dat dit niet bepaald ‘stealthy’ was, werden ze later in het grijs afgeleverd.

Leeuwarden, maandag 15 mei 1980.                                                                                                              Foto’s: C. Vermolen.

DE EERSTE KLu. F-16’s...

TerugKLu._V.html