32nd Squadron: (1954-1994)
32nd Squadron: (1954-1994)
Bij 32nd T.F.S.: 1970-1978.
Daags na de Luchtvaartdagen, werd deze Alouette III A-465 van het aerobatic team ‘’The Grasshoppers’
even buiten gezet om in de hangar plaats te maken voor vliegtuigen die binnen gezet moesten worden.
Links, nog juist het neusje van een (wel tentoongestelde) Belgische “Magister” (MT-51), die in de jaren
zestig een belangrijke rol speelde bij de gezamenlijke vlieger-opleiding met de Belgen.
Op de achtergrond links het NMM en rechts
op het platform nog een aantal vliegtuigen.
North American F-86F “Sabre”. Deze ‘Sabre-jet’ is eigenlijk ex-Portugees (5307), met serial 52-5180.
Hij staat sinds 1979 op Nederlandse bodem en is gespoten in de kleuren van het 32nd F.D.S. De (des-
tijds zilver-metalieke) F-86F was het eerste type, waarmee de Amerikanen vanaf Soesterberg vlogen.
Bij 32nd F.D.S.: 1954-1956.
In 1960 schakelde het 32nd Squadron van hun laatste type fighter, de F-100C (en F-100F) “Super Sabre” (1956-1960), over
op de Convair F-102A “Delta Dagger” (foto). Het toen zo geheten 32nd F.I.S. kreeg ook de beschikking over enkele TF-102A
‘side-by-side’ trainer versies. De F-102A op de foto is ex-Grieks (56-1052) en is sinds 1997 op Nederlandse bodem te vinden.
Bij het 32nd F.I.S.: 1960-1969.
En hier dan de ‘Mystery Guest (Kist)’: de McDonnell F-4E “Phantom II”.
Deze machine werd uit Davis-Monthan opgehaald en is een van de vroege F-4E-32-MC modellen met serial no. ‘67-0275’. De kist heeft
ook gevlogen met PN en GA-code en had 2 ‘Mig Kills’ in Vietnam. Het 32 T.F.S. heeft echter wel met de F-4E-42-MC ’69-0275’ gevlogen.
Het getoonde exemplaar is helemaal opgeknapt en zit netjes in de verf en oogt echt behoorlijk authentiek (ook zonder de motoren)..