NORTH AMERICAN (Q)F-100D, (T)F-100F
“SUPER SABRE”
NORTH AMERICAN (Q)F-100D, (T)F-100F
“SUPER SABRE”
Kongelige Danske Flyvevåben: 1959-1982.
In dienst bij:
U.S.A.F.: 1954-1971.
Armée de l’Air: 1958-1972.
Türk Hava Kuvvetleri: 1958-1987.
Blanke F-100D van de Deense Luchtmacht, Eskadrille 725,
Karup, gefotografeerd te Koksijde op 10 augustus, 1968.
Foto: J. Zwart, coll. C. Vermolen.
RECHTS:
Eind jaren zestig
werden de Deense
F-100‘s eveneens
gecamoufleerd.
Rechts zien we een
TF-100F (de Deense
tweezitter-versie)
van Eskadrille 730
uit Skrydstrup, op
vlb. Ramstein. (op
zondag 5 augustus,
1979). Het Flyve-
våbnet, ontving in
totaal 72 machines
voor Eskadriller:
725, 727 en 730.
Daarvan is (bijna)
de helft veronge-
lukt..
Foto:?
coll. C. Vermolen.
Een Franse F-100D van EC 3/11 van Toul-Rosières in 1972, het jaar dat de “Super Sabres” bij de Franse Luchtmacht
uit dienst werden genomen. Escadron 4/11 in Djibouti, bleef nog iets langer (tot 1978) met de F-100 doorvliegen.
Op het vleugeloppervlak is hier duidelijk de (rode) ‘boundary layer fence’ te zien.
Foto:? coll. C. Vermolen.
QF-100D. Menige straaljager in de V.S. kwam als target-drone aan z'n einde. De machines worden aan het eind van
hun loopbaan, onbemand op afstand bestuurd, de lucht ingestuurd om er als schietschijf te dienen voor modernere
gevechtsvliegtuigen (F.S.A.T.). Ook de ‘62912’ staat hier (in 1982) klaar voor ‘n roemloze allerlaatste vlucht.
Foto:? coll. C. Vermolen.
In totaal zijn er bijna 2300 “Super Sabres”
gebouwd.
Bij de U.S. Air Force stond de F-100 bekend
als de ‘Hun’.
BOVEN:
Mooi landings-shot (genomen rond 1966) van
een F-100F (de tweezitter-versie) behorend
tot het 494th T.F.S./48th T.F.W. gebaseerd
op RAF Lakenheath. Op de staart is de z.g.
maintenance-code “C-2” zichtbaar. Vóór 15
januari 1960, was deze ‘63822’ gelegerd op
de Franse basis Chaumont. Frankrijk stapte
toen echter uit de NAVO (maar werd in 2009
weer lid).
Foto: via D. Heinen, coll. C. Vermolen.
De F-100 “Super Sabre” was in de jaren
vijftig, zeg maar, de sportwagen onder
de gevechtsvliegtuigen.
Ook Turkije heeft met enkele honderden
F-100’s gevlogen, waaronder ook nog de
oude F-100C modellen.
BOVEN:
Twee F-100D’s van het 48th T.F.W. van
RAF Lakenheath, half jaren zestig. De
‘FW’codes (buzz numbers) zijn al ver-
wijderd i.v.m. de toen aan te brengen
nieuwe camouflage beschildering.
Foto’s: via D. Heinen, coll. C. Vermolen.
LINKS:
Gecamoufleerde “Super Sabre”.
Een F-100D van het 131st T.F.S./104th
T.F.G., Massachusetts ANG. De foto is
genomen in 1976 op Otis ANGB.
Bij de Air National Guard liet men de
F-100 doorvliegen tot in 1979.
Foto:? coll. C. Vermolen.