Belgische T-33A’s in dienst bij de Koninklijke Luchtmacht:
M-42 (FT-5), M-43 (FT-4), M-44 (FT-6), M-45 (FT-7), M-46 (FT-8), M-47 (FT-11), M-59 (FT-3), M-60 (FT-9).
Belgische T-33A’s in dienst bij de Koninklijke Luchtmacht:
M-42 (FT-5), M-43 (FT-4), M-44 (FT-6), M-45 (FT-7), M-46 (FT-8), M-47 (FT-11), M-59 (FT-3), M-60 (FT-9).
LOCKHEED T-33A-1-LO “SHOOTING STAR” M-59 (serial no. 51-4062, c/n 5356) Basis Vlucht. Soesterberg, do. 17 juni 1971.
Dit is één van de acht “T-Birds”, die in ‘bruikleen’ van de Belgische Luchtmacht in Nederland rondvlogen, i.v.m. hun gemeenschappelijke vlieger-training. De M-59
vloog vóór 1966 bij de Belgische Luchtmacht als FT-3.
“T-BIRDS” in KLEuR
LOCKHEED T-33A-1-LO “SHOOTING STAR” M-37 (serial no. 55-4950, c/n 9910). Base Flight/Soesterberg. Soesterberg, ma. 26 april 1970.
De M-37 op weg naar de flightline. Let op de pinguin (met schoentjes) vóór de luchtinlaat. Deze afbeelding symboliseerde wederom de goede samenwerking met
T-33 trainings units van andere NAVO partners.
De Koninklijke Luchtmacht beschikte ook nog over een, toen nog zo geheten, ‘stunt-team‘, dat met vier T-33A’s was uitgerust: het welbekende “Whisky Four”
team. Dit demonstratie-team vloog met de “T-Bird” van 1959 tot in 1967, toen de “Thunderstreak” de taak overnam. Dit was van korte duur, want datzelf-
de jaar, nog vóór het eerste optreden, werd het team weer opgeheven, vanwege een ernstig ongeluk tijdens een repetitie op 5 juni 1967, waarbij één vlieger
om het leven kwam. Eerder al, op 8 juni 1965 verongelukten er twee “Whisky Four” machines (toen nog T-33’s dus) tijdens een open dag op Woensdrecht, waar-
bij twee vliegers het leven verloren. Foto’s: C. Vermolen.