Belgische T-33A’s in dienst bij de Koninklijke Luchtmacht:

M-42 (FT-5), M-43 (FT-4), M-44 (FT-6), M-45 (FT-7), M-46 (FT-8), M-47 (FT-11), M-59 (FT-3), M-60 (FT-9).

LOCKHEED T-33A-1-LO          “SHOOTING STAR”          M-59 (serial no. 51-4062, c/n 5356)          Basis Vlucht.                             Soesterberg, do. 17 juni 1971.

Dit is één van de acht “T-Birds”, die in ‘bruikleen’ van de Belgische Luchtmacht in Nederland rondvlogen, i.v.m. hun gemeenschappelijke vlieger-training. De M-59

vloog vóór 1966 bij de Belgische Luchtmacht als FT-3.

T-BIRDSin KLEuR

LOCKHEED T-33A-1-LO “SHOOTING STAR”         M-37 (serial no. 55-4950, c/n 9910).          Base Flight/Soesterberg.               Soesterberg, ma. 26 april 1970.

De M-37 op weg naar de flightline. Let op de pinguin (met schoentjes) vóór de luchtinlaat. Deze afbeelding symboliseerde wederom de goede samenwerking met

T-33 trainings units van andere NAVO partners.

De Koninklijke Luchtmacht  beschikte ook nog over een, toen nog zo geheten, ‘stunt-team‘, dat met vier T-33A’s was uitgerust:  het welbekende “Whisky Four”

team.    Dit demonstratie-team vloog met de “T-Bird” van 1959 tot in 1967, toen de “Thunderstreak” de taak overnam.   Dit was van korte duur, want datzelf-

de jaar, nog  vóór het eerste optreden, werd het team weer opgeheven, vanwege een ernstig ongeluk tijdens een repetitie op 5 juni 1967,  waarbij één vlieger

om het leven kwam. Eerder al, op 8 juni 1965 verongelukten er twee “Whisky Four” machines (toen nog T-33’s dus) tijdens een open dag op Woensdrecht, waar-

bij twee vliegers het leven verloren.                                                                                                          Foto’s: C. Vermolen.