LINKS en ONDER:
Op de static vonden we al de F-16AM
‘J-016’, toen rond 3.15 u. deze ‘J-642’
met op het kielvlak een ‘piece of art’
(‘40 jaar F-16 bij de KLu.’) ten tone-
le verscheen.
LINKS en ONDER:
Op de static vonden we al de F-16AM
‘J-016’, toen rond 3.15 u. deze ‘J-642’
met op het kielvlak een ‘piece of art’
(‘40 jaar F-16 bij de KLu.’) ten tone-
le verscheen.
RECHTS:
Heel mooi, om weer eens te zien was
deze Saab SK-35C “Draken”-trainer,
een uniek gevormd vliegtuig uit de
jaren zestig, dat toen uiteraard (ook)
operationeel was bij het Flygvabnet.
Het vliegtuig (‘35810’) is aangekocht
door Saab en behoort tot de stichting
‘Swedish Air Force Historic Flight’.
ONDER:
Alleen al om naar te kijken is dit een
kunstwerk op zich. Deze Saab AJS-37
“Viggen”, wordt ook gevlogen door
de Sw.A.F.H.F. en representeert een
der eerste “Viggen”- versies van de
Svenska Flygvabnet, die begin jaren
zeventig werden afgeleverd aan het
Flygflottilj 7 op Såtenäs.
Ter vergelijking: links een latere
JA-37DI-versie van Flygflottilj 4 uit
Östersund, toen nog operationeel
(tot in 2005), gefotografeerd op 9
oktober 2002 op vlb. Twenthe.
Foto: Volkert-Jan van den Berg,
coll. C. Vermolen.
ONDER:
De Saab JAS-39 “Gripen” dateert
uit de jaren negentig. Hieronder
een JAS-39C van de Tjechische
Luchtmacht, die er zo’n dozijn
in pacht heeft van Zweden.
Ze behoren tot het 211.tl/21.zTL
op Caslav.
Prachtig initiatief van Saab om deze en nog veel meer van
die legendarische Zweedse machines vliegend te houden.
HIERONDER:
Drie generaties SAAB delta-jagers.
Druk met het afdekken van de cockpit-kap.