Terug
VOLKEL ‘STAFS’  (2)

“VIDERE VINCERE EST”, oftewel “Zien is Overwinnen”.  Dat is de lijfspreuk van het 306 Reconnaissance (Fotoverkennings-) Squadron.  De Klu. had 29 RF-104G

versies in dienst, in de jaren zeventig en tachtig operationeel op de vliegbasis Volkel.                                               Volkel, dinsdag 31 mei 1983.

Op 14 september 1953 werd 306 op Volkel opgericht, toen uitgerust met de F-84E. In 1954 verbleef 306 zeven weken op Bückeburg, maar daarna verhuisde het

squadron naar Laarbruch (ook in Duitsland), alwaar er drie RT-33A’s aan de sterkte werden toegevoegd.   In april 1956 arriveerden 24 RF-84F “Thunderflashes”.

In december 1957 verhuisde 306 naar vlb. Deelen.  Met de komst van de RF-104G’s, die de 14 nog resterende RF-84F’s in 1963 vervingen, ging men toen (incl. de

twee nog resterende RT-33A’s) naar vlb. Twenthe.                              In september 1969 werd Twenthe verlaten en werd Volkel opnieuw de thuisbasis.

De RF-104G zelf, had standaard 3 camera’s aan boord.    Onder de romp zien we de z.g. ‘Orpheus pod’, die eveneens de nodige camera’s bevatte, waaronder ook

een infra-rood camera.

LOCKHEED RF-104G “STARFIGHTER”       D-8141 (c/n 683-8141; 1059).             306 Sqn.           vlb. Volkel.                                            Volkel, wo. 29 mei 1974.

De D-8141 is op 20 maart 1975 neergestort bij Mariaheide. Hier zien we hem in de landing op Volkel.

Foto’s: C. Vermolen.


Op woensdag 21 november 1984 viel het doek voor de KLu. F-104.  In de 20 jaar  dat de KLu. met de “Starfighter” opereerde, stortten er 40 machines neer en

gingen er 4 op de grond verloren, waarbij in totaal 20 vliegers om het leven kwamen, maar ook 23 vliegers zich met de schietstoel in veiligheid konden brengen.

VLIEGBASIS VOLKEL

“GESTAAG GESPANNEN”

TF-104G van de C.A.V. op weg naar Rnw. 24R voor een blindvlieg-missie. De vlieger in de achterste cockpit is daartoe afgeschermd met een kap, zodat hij tijdens

de oefening volledig afhankelijk is van zijn instrumenten.                                                                Volkel, donderdag 12 augustus 1982.

Registraties TF-104G’s: D-5702, D-5801/D-5817.

In de “Thunderjet” had men de beschikking over de K-20 camera. De RT-33A “T-Bird” was zelfs met 4 camera’s uitgerust.

In 1974 kreeg 306 echter de beschikking over de ‘Orpheus‘ reconnaissance-pod.  Deze unit bevatte maar liefst 6 camera’s

van het type ‘Oude Delft’.