C-54G

DOUGLAS VC-54G-10-DO “SKYMASTER”     45-0606 (c/n 36059)        26th T.R.W./ 17th A.F.       ZWEIBRÜCKEN A.B.          U.S.A.F.E.                Soesterberg, 18 april 1969.

Deze “Skymaster” kwam hier in het voorjaar van 1969 onverwachts aanvliegen voor baan 31. Deze noord-west/zuid-oost baan (richting

Den Dolder) werd nog maar zelden gebruikt. In de jaren zestig en daarvóór, waren de Amerikaanse C-54’s (en ook de C-119 “Packets”

normale verschijningen op Soesterberg.  De loopbaan bij de U.S. Air Force van deze militaire versie van de DC-4 begon in de jaren

veertig en de C-54 is beroemd van de z.g. Berlin Airlift, toen de geallieerden in 1948/1949 enorme voedselvoorraden door de lucht

moesten transporteren voor de inwoners van Berlijn.

DOUGLAS (V)C-54G-1-DO “SKYMASTER”      45-0480 (c/n 35933)        26th T.R.W./17th A.F.      H.Q. ZWEIBRÜCKEN A.B.      U.S.A.F.E.       Soesterberg, 30 oktober 1969.

De C-54 “Skymaster” kwam maar zelden over de zuidelijke rolbaan van Soesterberg, zodat er niet zoveel foto’s van te vinden zijn.

In tegenstelling tot de C-118A “Liftmasters”, waren de oude C-54‘s nog niet uitgerust met een druk-cabine. In totaal zijn er on-

geveer 1200 C-54’s gebouwd. Er hebben 149 C-54 G-versies bij de U.S.A.F. dienst gedaan, tot aan het begin van de jaren zeventig.

DOUGLAS VC-54G-10-DO “SKYMASTER”  45-0606 (c/n 36059)  26th T.R.W./17th A.F.  ZWEIBRÜCKEN A.B.    U.S.A.F.E.             Soesterberg, woensdag 18 februari 1970.

De 45-0606 in de start vanaf een besneeuwd Soesterberg. Militaire vliegtuigen fotograferen hield in, dat je soms een hele dag moest

wachten, om één enkele kist te kunnen ‘platen’. Als er sneeuw lag, viel dat niet mee.  Doorweekte ijskoude voeten was dan vaak heel

normaal. De start en rolbanen werden sneeuwvrij gemaakt door de ‘Sijs 5’, een voertuig uitgerust met twee straalmotoren, die sneeuw

en ijs deden smelten.                                                                                                Foto’s: C.Vermolen.

Klik hier