overshoot.nl

 
SOESTERBERG JAREN (7)      1970-1980

Tijdens de ‘Open Week’ (in 1968) was deze Fouga

CM.170R  “Magister”, ‘MT-34’ (c/n 291)  van  de

Belgische Luchtmacht op Soesterberg te zien. De

“Magister”  was een kleine straal-trainer, maar

maakte een scherp, fluitend geluid  tijdens het

taxiën. Het gerucht ging, dat muizen dood neer-

vielen, waar hij voorbij kwam.     9 juli 1968.

RF-104G 24+21 van  A.K.G. 51 (“Immelmann”) 
van Bremgarten. Voor op de neussectie is het 
squadron embleem (een uiltje met grote ogen) 
te zien.  Later zou Aufklärungsgeschwader 51 
het logo van A.K.G. 52 (zwarte panterkop) o-
vernemen. 
                  donderdag 30 oktober 1969.
Gefotografeerd tijdens de ‘Open Week’ in 1968 
is deze  Douglas C-47A-85-DL  “Skytrain”  met 
serial no. 43-15619 van het  36th T.F.W./17th A.F. van Bitburg A.B. In 1970 vlogen er zelfs  
nog steeds  verschillende C-47D “Skytrains” 
bij de U.S.A.F.E. rond.  dinsdag 9 juli 1968. 
                    Foto: P.Rijkeboer, coll. C.Vermolen.
F-84F “Thunderstreak”, welke tijdelijk als 
doelsleper op  vlb. Leeuwarden gestationeerd 
was.    Op maandag 8 juni 1970, stortte deze 
P-212 neer in zee (bij Terschelling - piloot  
was ongedeerd).     dinsdag 28 januari 1969.
F-104G D-8286 van 322/323 Sqn. Leeuwarden, op 
de rolbaan met een ‘zwaaiende piloot’. 
                          vrijdag 24 juli 1970.
Deze Convair MC-131A “Samaritan” rolt uit na de 
landing op baan 27.  De C-131 was rond 1970 een 
regelmatige bezoeker van vlb. Soesterberg  (met 
name die van het ‘Red Cross’). 
                              4 september 1969.
De  Deense Luchtmacht heeft vijf  Douglas C-54D 
“Skymasters” in dienst gehad van 1959 tot 1977. 
Hierboven de N-586-10-DO,   (serial no. 45-586, 
c/n 36039) in de start. Dit betreft ‘n C-54G,  
waarvan er één in dienst was ter vervanging van 
de gecrashte N-605.  De Deense C-54’s waren ten 
tijde van deze opname gestationeerd op Værløse. 
                        zaterdag 25 april 1970.
Hier een C-124C “Globemaster II” in de start. 
De C-124  was  eigenlijk de ‘voorloper’ van de 
C-130 en C-141.   Dit gevaarte oogde niet, als 
een object dat kon vliegen, maar toch deed hij 
dat en zelfs met een behoorlijke lading. 
Op de foto  de O-17280 van het 436th M.A.W. 15 
                                 augustus 1968. 
Foto: H.Sixma, coll. C.Vermolen.
Deze  Noorse F-5A, behoorde  tot 332 Skvadron 
van Flystasjon Rygge. Dat was te herleiden aan 
de AH-code op de neus.   Maar 30 augustus 1972 
kwam daar verandering in: het code-systeem ver-
viel en wat overbleef, waren de  laatste  drie 
cijfers  van  het serie-nummer op het kielvlak. 
                       dinsdag 3 februari 1970.
Op het kielvlak van deze Noorse F-16B zien we, 
hoe de Noorse militaire vliegtuigen na eind ’72
hun registratie-nummering droegen: de laatste 3 
cijfers van het serie nummer 78-0307.  Ook deze 
F-16 behoorde tot Skv. 332 van Rygge. 
                      vrijdag 20 augustus 1982.
We blijven bij de ‘Noren’, maar ditmaal voor de 
F-16A die hier, tijdens  een squadron-rotation 
met het 32nd T.F.S., op weg gaat voor ‘n nieuwe 
missie.              woensdag 11 augustus 1982.
Tussen de hagelbuien door, zien we hierboven ‘n 
CF-104 “Starfighter” van  439 Sqdn./no. 1 CAG. 
van Baden-Söllingen.  De machine draagt de oude 
registratie 12864 (van vóór 18 mei 1970). Op 10
mei 1973 verongelukte het toestel  (toen met de 
nieuwe registratie, 104864) tijdens de landing. 
De piloot  gebruikte zijn  schietstoel, maar de 
machine zat al te laag, zodat de parachute zich 
niet kon ontvouwen.           25 februari 1970.
RF-104GRF-104G.htmlRF-104G.htmlshapeimage_13_link_0
C-47DC-47D.htmlC-47D.htmlshapeimage_14_link_0
F-84FF-84F.htmlF-84F.htmlshapeimage_17_link_0
F-104GF-104G.htmlF-104G.htmlshapeimage_18_link_0
C-131C-131.htmlC-131.htmlshapeimage_19_link_0
C-54GC-54G.htmlC-54G.htmlshapeimage_20_link_0
C-124CC-124C.htmlC-124C.htmlshapeimage_21_link_0
F-5AF-5A.htmlF-5A.htmlshapeimage_22_link_0
F-16BF-16B.htmlF-16B.htmlshapeimage_23_link_0
F-16AF-16A.htmlF-16A.htmlshapeimage_24_link_0
CF-104CF-104.htmlCF-104.htmlshapeimage_25_link_0