overshoot.nl

 

Mooie opname van ‘n KDC-10 met in z’n zog 14 F-16’s. De KDC-10 behoort tot het 334 Squadron, dat werd opgericht op vlk. Valkenburg

op 5 november 1948 als, zoals het toen heette, de T.V.A. (Transport Vlieg Afdeling).

334 Squadron

Melsbroek, zondag 14 september 2008.

KONINKLIJKE LUCHTMACHT       Deel VIII

          334 
TRANSPORT   
          Squadron

In 1960/1961  werden  bij de KLu. 12  Fokker

F-27  “Friendships”/”Troopships”  transport-

vliegtuigen in dienst genomen ter vervanging

van  de  20  Douglas  C-47A en B “Dakota’s”.

Bij de Koninklijke Luchtmacht kwam aanvan-

kelijk  slechts  één “Dakota” (X-1) -in 1945- in

dienst, maar deze verongelukte het jaar daar-

op.           Vanaf 1952 volgde er nog 20 stuks.

De eerste van deze nieuwe serie, opnieuw ge

registreerd als X-1, verongelukte ook het jaar

daarop (1953).  In totaal verongelukten er vier

KLu. “Dakota’s”.   In november 1962 maakte

de C-47 zijn laatste vlucht bij de Luchtmacht.

Links  zien  we  F-27M  C-8 (c/n 10158)  in de

start op vliegbasis Soesterberg in 1972.

De Fokker F-27 stond te boek als een der

veiligste vliegtuigen ter wereld.

Bij de KLu.  verongelukte er  in z’n 36 jaar

operationele dienst geen enkele.

Vanaf  augustus  1972 werden  de  F-27’s

gecamoufleerd.     Hier zien we de C-7 op

vlb. Gilze-Rijen draaien  om in startpositie

voor baan 28 te komen.

Gilze-Rijen, woensdag 27 juni 1978.

In 1994 werden twee C-130H-30

“Herculessen” toegevoegd aan de sterkte

van het 334 Squadron op  vlb. Eindhoven.

Dit  waren  ‘verlengde’ versies van de nor-

male C-130E series.  Aangezien het taken-

pakket  te uitgebreid werd,  om onder één commando te vallen, werd naar ‘n andere

eenheid  gezocht: 336 Squadron. Het 336

Sqn. werd in 1961 op Nieuw Guinea opge-

richt, maar stond  sinds 9 november 1962

weer  op  non-actief.  Op 1 augustus 1981

werd  het Squadron  echter gereactiveerd

voor de twee F-27 Maritime kisten, die op

Hato gestationeerd waren.   In 2000 werd

336 weer  opgeheven om  in 2007 al weer

herboren te worden.      Bij 336 Sqn. werd

de  “Hercules”-vloot toen  ondergebracht. 

Registraties: G-273, G-275.

In juni 1992 werden 2 McDonnell/Douglas

DC-10’s  aangeschaft  bij  de Luchtmacht.

Deze  toestellen  werden  omgebouwd tot

KDC-10-30’s en in het  najaar van 1995 in

gebruik genomen.      Registraties:   T-235

(‘Jan Scheffer’)  en T264  (‘Prins Bernard’).

Deze KDC-10’s worden gebruikt  voor het

vervoer van materieel en troepen, maar ze

zijn ook geschikt als tanker.     De KDC-10

kan 1750 liter brandstof  per minuut, in de  lucht, afleveren aan b.v. ‘n  gevechtsvlieg-

tuig. In 2007 zou er nog ‘n normale DC-10 

aan de vloot toegevoegd worden:

de T-255.

Al  deze  vliegtuigen  zijn ingedeeld bij het

334 Sqn. op vliegbasis Eindhoven.

Volkel, vrijdag 19 juni 2009.

Fokker U-60, U-01 (c/n 20321) 334 Sqn. 

In 1996 werden er vier Fokker 60’s voor de

KLu. ingedeeld bij het 334 squadron op de

nieuwe thuisbasis Eindhoven.

De U stond voor ‘Utility’.

Registraties: U-01/U-04.

De Fokker 60  was  eigenlijk een verlengde

versie van de Fokker 50, waar er datzelfde

jaar twee van aangeschaft waren voor VIP-

transporten.   Al eerder, in 1996 was er een

kleine VIP transportjet in dienst  bij de KLu.

gekomen:

de Gulfstream Aerospace G1159C IVSP.

Volkel, vrijdag 18 juni 2004.

(Op 29 november 2006, zou de Fokker U-60 (U-04), na tien jaar operationele dienst,  zijn laatste vlucht maken bij de Koninklijke Luchtmacht).

336 Squadron

BLANKE F-27

MEER F-27’s

VIP KISTEN

SQUADRON EMBLEMEN (3)