overshoot.nl
overshoot.nl
Mooie opname van ‘n KDC-10 met in z’n zog 14 F-16’s. De KDC-10 behoort tot het 334 Squadron, dat werd opgericht op vlk. Valkenburg
op 5 november 1948 als, zoals het toen heette, de T.V.A. (Transport Vlieg Afdeling).
334 Squadron
Melsbroek, zondag 14 september 2008.
KONINKLIJKE LUCHTMACHT Deel VIII
In 1960/1961 werden bij de KLu. 12 Fokker
F-27 “Friendships”/”Troopships” transport-
vliegtuigen in dienst genomen ter vervanging
van de 20 Douglas C-47A en B “Dakota’s”.
Bij de Koninklijke Luchtmacht kwam aanvan-
kelijk slechts één “Dakota” (X-1) -in 1945- in
dienst, maar deze verongelukte het jaar daar-
op. Vanaf 1952 volgde er nog 20 stuks.
De eerste van deze nieuwe serie, opnieuw ge
registreerd als X-1, verongelukte ook het jaar
daarop (1953). In totaal verongelukten er vier
KLu. “Dakota’s”. In november 1962 maakte
de C-47 zijn laatste vlucht bij de Luchtmacht.
Links zien we F-27M C-8 (c/n 10158) in de
start op vliegbasis Soesterberg in 1972.
De Fokker F-27 stond te boek als een der
veiligste vliegtuigen ter wereld.
Bij de KLu. verongelukte er in z’n 36 jaar
operationele dienst geen enkele.
Vanaf augustus 1972 werden de F-27’s
gecamoufleerd. Hier zien we de C-7 op
vlb. Gilze-Rijen draaien om in startpositie
voor baan 28 te komen.
Gilze-Rijen, woensdag 27 juni 1978.
In 1994 werden twee C-130H-30
“Herculessen” toegevoegd aan de sterkte
van het 334 Squadron op vlb. Eindhoven.
Dit waren ‘verlengde’ versies van de nor-
male C-130E series. Aangezien het taken-
pakket te uitgebreid werd, om onder één commando te vallen, werd naar ‘n andere
eenheid gezocht: 336 Squadron. Het 336
Sqn. werd in 1961 op Nieuw Guinea opge-
richt, maar stond sinds 9 november 1962
weer op non-actief. Op 1 augustus 1981
werd het Squadron echter gereactiveerd
voor de twee F-27 Maritime kisten, die op
Hato gestationeerd waren. In 2000 werd
336 weer opgeheven om in 2007 al weer
herboren te worden. Bij 336 Sqn. werd
de “Hercules”-vloot toen ondergebracht.
Registraties: G-273, G-275.
In juni 1992 werden 2 McDonnell/Douglas
DC-10’s aangeschaft bij de Luchtmacht.
Deze toestellen werden omgebouwd tot
KDC-10-30’s en in het najaar van 1995 in
gebruik genomen. Registraties: T-235
(‘Jan Scheffer’) en T264 (‘Prins Bernard’).
Deze KDC-10’s worden gebruikt voor het
vervoer van materieel en troepen, maar ze
zijn ook geschikt als tanker. De KDC-10
kan 1750 liter brandstof per minuut, in de lucht, afleveren aan b.v. ‘n gevechtsvlieg-
tuig. In 2007 zou er nog ‘n normale DC-10
aan de vloot toegevoegd worden:
de T-255.
Al deze vliegtuigen zijn ingedeeld bij het
334 Sqn. op vliegbasis Eindhoven.
Volkel, vrijdag 19 juni 2009.
Fokker U-60, U-01 (c/n 20321) 334 Sqn.
In 1996 werden er vier Fokker 60’s voor de
KLu. ingedeeld bij het 334 squadron op de
nieuwe thuisbasis Eindhoven.
De U stond voor ‘Utility’.
Registraties: U-01/U-04.
De Fokker 60 was eigenlijk een verlengde
versie van de Fokker 50, waar er datzelfde
jaar twee van aangeschaft waren voor VIP-
transporten. Al eerder, in 1996 was er een
kleine VIP transportjet in dienst bij de KLu.
gekomen:
de Gulfstream Aerospace G1159C IVSP.
Volkel, vrijdag 18 juni 2004.
(Op 29 november 2006, zou de Fokker U-60 (U-04), na tien jaar operationele dienst, zijn laatste vlucht maken bij de Koninklijke Luchtmacht).
336 Squadron
MEER F-27’s
VIP KISTEN
SQUADRON EMBLEMEN (3)