overshoot.nl
overshoot.nl
KONINKLIJKE MARINE Deel I
IX
Air to air-shot van een Hawker “Sea Hawk” FGA.50 6-61 (VSQ. 860) van de Marine. Er hebben 22 “Sea Hawks” bij de M.L.D. gevlogen
vanaf 1957 tot eind 1964. De ‘tweede’ registratie van de ‘6-61’ was ‘121’ (c/n WA6632, RAF: XL275).
De ‘6-61’ stortte in zee op 30 september 1959, na de start vanaf HR. MS. “Karel Doorman” ten westen van Kijkduin.
De piloot overleefde het ongeluk helaas niet. Foto: Briefkaart, coll. C. Vermolen.
Sikorsky S-58H-34 (SH-34J) “Seabat” van
Vliegtuig Squadron (VSQ) 8. Er hebben 12
SH-34J (M.L.D. aanduiding) “Seabats” bij de
M.L.D. gevlogen van 1960 tot 1972.
Registraties: 134/145.
Deze ‘143’ (c/n 58-1153), werd in juli 1967 op
vlk. De Kooy gefotografeerd. De letter op
het kielvlak, verwijst naar de thuisbasis, in
dit geval is dat vliegkampschip de HR. MS.
“Karel Doorman”. De “Seabat” was een vrij
zware helikopter, waarin de vliegers op een
behoorlijke hoogte, vanaf de grond gezeten
waren. Vanaf 1951 tot 1954 beschikte de
M.L.D. al over een voorloper van de S-58,
de Sikorsky S-51 en van 1954 tot 1962, vlo-
gen er drie Sikorsky S-55’s bij VSQ. 7.
Foto: ? coll. C. Vermolen.
Rechts zien we een US-2N “Tracker” in de
late namiddagzon binnenkomen op Marine
Vliegkamp Valkenburg. Er hebben 28
“Trackers” bij de M.L.D. gevlogen van 1960
tot 1975. In 1961 ontving de MLD. een twee-
de ‘wave’ van 16 machines, van het type
CS-2A, die werden gestationeerd op Hato
(Curaçao), alwaar zij in 1971 werden uitge-
faseerd.
De ‘159’ op de foto (serial no. 148281, c/n
720), vloog aanvankelijk bij VSQ. 5, maar
werd in maart 1974 (samen met de 160)
overgenomen als ‘target-tower’ door
VSQ. 320.
Valkenburg, donderdag 10 april 1975.
De M.L.D. beschikte over 9 Fokker S-11’s,
die zij had ‘geleend’ van de Luchtmacht.
Op de afbeelding links de ‘198’ (c/n 6281),
welke in feite de E-39 van de Klu. was, ge-
fotografeerd op vliegveld Hilversum.
Registraties: 174/179 en 197/199.
De S-11 “Instructors” dienden bij VSQ. 9
op vlk. De Kooy van 1970 tot 1973.
Andere trainers bij de ML.D. waren o.a. de
“Harvard”, waarvan er 8 stuks hebben ge-
vlogen en de TC-45J “Navigator”, waar er
6 van in dienst waren bij de Marine.
Foto: V. van den Berg, coll. C. Vermolen.
Er zijn 19 Lockheed P2V-7B “Neptunes” in
dienst geweest bij de M.L.D. van 1961 tot
en met 1982. Registraties: 200/218.
Voordien beschikte de M.L.D. ook nog o-
ver 12 P2V-5 versies (van 1954 tot 1961).
Dit waren “Neptunes”, die (nog) niet over
de glazen neuskoepel beschikten.
Registr: 087, 088 (S-22) en 088 (S-23)/097).
De MLD aanduiding is SP-2H: dit zegt iets
over de taak bij de M.L.D., waarvoor het
type aangepast is. P2V-7B is de officiële
fabrieksaanduiding en zegt alles over dit
type vliegtuig, en welke versie het betreft.
Valkenburg, dinsdag 19 augustus 1975.
De Augusta-Bell AB 204B “Huey” was in-
gedeeld bij VSQ. 7 op vlk. De Kooy. Twee
“Huey’s waren echter ingedeeld bij VSQ. 1
op Hato (Curacao). De M.L.D. had in het
geheel 9 van deze heli’s in dienst, vanaf
1962/1978. De (1)UH-1’s (zoals de M.L.D.
aanduiding was) werden voornamelijk ge-
bruikt voor transport-doeleinden. Op de
foto staat ‘n UH-1 op kamp Doorn bij Zeist,
waar regelmatig trainingen plaats vonden
met de aldaar gelegerde Mariniers.
Registraties: 220/228.
Kamp Doorn, donderdag 7 april 1977.
MARINE LUCHTVAARTDIENST
US2N ‘160’
NAVIGATORS
MEER NEPTUNES