overshoot.nl

 

KONINKLIJKE MARINE       Deel I

IX

Air to air-shot van een Hawker “Sea Hawk” FGA.50 6-61 (VSQ. 860) van de Marine. Er hebben 22 “Sea Hawks” bij de M.L.D. gevlogen

vanaf 1957 tot eind 1964. De ‘tweede’ registratie van de ‘6-61’ was ‘121’ (c/n WA6632, RAF: XL275).

De ‘6-61’ stortte in zee op 30 september 1959, na de start vanaf HR. MS. “Karel Doorman” ten westen van Kijkduin.

De piloot overleefde het ongeluk helaas niet.                                                                                                         Foto: Briefkaart, coll. C. Vermolen.

Sikorsky  S-58H-34   (SH-34J)  “Seabat”  van

Vliegtuig Squadron (VSQ)  8.    Er hebben 12

SH-34J (M.L.D. aanduiding) “Seabats” bij de

M.L.D. gevlogen van 1960 tot 1972.

Registraties: 134/145.

Deze ‘143’ (c/n 58-1153), werd in juli 1967 op

vlk. De Kooy  gefotografeerd.      De letter op

het kielvlak,  verwijst  naar de thuisbasis,  in

dit geval is dat  vliegkampschip  de  HR. MS.

“Karel Doorman”.   De “Seabat” was een vrij

zware  helikopter,  waarin de vliegers op een

behoorlijke hoogte,  vanaf  de grond gezeten

waren.         Vanaf 1951 tot 1954 beschikte de

M.L.D. al  over  een  voorloper  van  de  S-58, 

de  Sikorsky S-51  en  van 1954 tot 1962, vlo-

gen er drie Sikorsky S-55’s bij VSQ. 7.  

Foto: ? coll. C. Vermolen.

Rechts  zien we een  US-2N “Tracker” in de

late namiddagzon binnenkomen op Marine

Vliegkamp  Valkenburg.          Er hebben 28

“Trackers” bij de M.L.D. gevlogen van 1960

tot 1975. In 1961 ontving de MLD. een twee-

de  ‘wave’  van  16  machines, van het  type

CS-2A, die werden  gestationeerd  op  Hato

(Curaçao), alwaar  zij in 1971 werden uitge-

faseerd.

De ‘159’  op  de foto  (serial no. 148281, c/n

720),  vloog  aanvankelijk  bij VSQ. 5, maar

werd  in  maart  1974  (samen  met  de 160)

overgenomen als ‘target-tower’ door

VSQ. 320.

Valkenburg, donderdag 10 april 1975.

De M.L.D. beschikte over 9 Fokker S-11’s,

die zij had  ‘geleend’  van de Luchtmacht.   

Op de afbeelding links de ‘198’ (c/n 6281),

welke in feite de E-39 van de Klu. was, ge-

fotografeerd op vliegveld Hilversum.

Registraties: 174/179 en 197/199.

De S-11 “Instructors” dienden  bij  VSQ. 9

op vlk. De Kooy van 1970 tot 1973.

Andere trainers bij de ML.D. waren o.a. de

“Harvard”, waarvan er 8 stuks hebben ge-

vlogen en de TC-45J  “Navigator”, waar er

6 van in dienst waren bij de Marine.

Foto: V. van den Berg, coll. C. Vermolen.

Er zijn 19 Lockheed P2V-7B “Neptunes” in

dienst  geweest bij  de M.L.D. van 1961 tot

en met 1982.  Registraties: 200/218.

Voordien  beschikte de M.L.D.  ook  nog o-

ver 12  P2V-5  versies  (van 1954 tot 1961).

Dit waren “Neptunes”, die (nog)  niet  over

de glazen neuskoepel beschikten.

Registr:  087, 088 (S-22) en 088 (S-23)/097).

De MLD aanduiding is  SP-2H: dit zegt iets

over de  taak  bij  de  M.L.D., waarvoor  het

type aangepast is.     P2V-7B is de officiële

fabrieksaanduiding en  zegt  alles  over dit

type vliegtuig, en welke versie  het  betreft.

                   Valkenburg, dinsdag 19 augustus 1975.

De Augusta-Bell AB 204B  “Huey” was in-

gedeeld  bij VSQ. 7 op vlk. De Kooy.  Twee

“Huey’s waren echter ingedeeld bij VSQ. 1

op Hato (Curacao).     De M.L.D. had in het

geheel  9  van deze  heli’s  in dienst, vanaf

1962/1978.     De (1)UH-1’s (zoals de M.L.D.

aanduiding was) werden voornamelijk  ge-

bruikt  voor  transport-doeleinden.   Op de

foto staat ‘n UH-1 op kamp Doorn bij Zeist,

waar  regelmatig trainingen plaats vonden

met de aldaar gelegerde Mariniers.

Registraties: 220/228.

Kamp Doorn, donderdag 7 april 1977.

MARINE LUCHTVAARTDIENST

US2N ‘160’

NAVIGATORS

MEER NEPTUNES