overshoot.nl

 

KONINKLIJKE MARINE       Deel II

X

MARINE LUCHTVAARTDIENST

Op de afbeelding  zien we een oldtimer Consolidaded  PBY-5A “Catalina”, eigendom van de “Neptune Association”, welke ten tijde van

deze opname gestationeerd was op vlk. Valkenburg.    Hij vertegenwoordigt de originele PBY-5A, die in september 1942 in dienst kwam

bij de M.L.D. en toen de registratie Y-83 droeg. In juli 1946 veranderde de pre-fix en toen werd de code P-83.   In april 1953 werd de hele

code veranderd en werd de registratie 16-218.  In 1950 werd de machine bij VSQ. 7 op Biak (nieuw Guinea) geplaatst.  In 1955 vloog het

toestel weer, zoals hij hier te zien is (maar met een iets andere neus), op vlk. Valkenburg bij  VSQ. 321.  In 1957 werd hij uit dienst geno-

men.  In totaal  hebben er van 1941 tot 1957, maar liefst 86 “Catalina’s” bij de M.L.D. gevlogen, waarvan 24 PBY-5A’s.

                                                                                                                                                                               Lelystad AP., zaterdag 4 september 2004.

Links zien we de Westland AH-12A “Wasp”,

‘242’ (RAF HS439, c/n f.9687), van VSQ. 860

op vlk. De Kooy.       Er hebben 13 van deze

helikopters bij de M.L.D. gevlogen van 1966

tot in 1981.   Registraties: 235/247.

De ”Wasps” opereerden vaak  vanaf  de an-

ti-duikboot  fregatten, maar  hun thuisbasis

was wel het  Marine vliegkamp De Kooy  bij

Den Helder.

Er zijn 3 machines (in zee) verloren gegaan:

de ‘235’, ‘239’ en de ‘241’.

Deelen, donderdag 15 juni 1978.

In juni 1969 werd de eerste Brequet SP-13A

“Atlantic” opgeleverd aan de MLD.

De laatste (van in totaal 9) vliegtuigen, arri-

veerde in  februari 1972.    Zij  werden allen

ingedeeld bij  VSQ. 321 op vlk. Valkenburg. 

De “Atlantics”  werden al in  1985  terugge-

trokken, vanwege enkele ernstige ongeval-

len.

De  SP-13A  was  een machine  van  Franse

makelij  en had  tot taak  het bestrijden van

onderzeeboten en (lange afstands) verken-

ningen op de oceaan.

Op de foto rechts,  zien we de ‘254’ (c/n 61)

op  vlb. Twenthe, vrijdag 30 augustus 1974.

SP-13A

TerugMLD_I.html

MOTOR AH-12A

In 1977 werden er  zes “Lynx” Mk.25 (UH-14A)

helikopters in dienst  genomen  bij  de  M.L.D.

Zij kwamen  terecht  bij VSQ. 7 (vlk. De Kooy).

Links zien we de “Lynx” (leuke woordspeling)

‘263’ (RAF WA020, c/n G-17-2), op vlb. Deelen.

Deze machine  verongelukte  en  stortte in het

Marsdiep  op 1 april 1982, waarbij  alle drie de

inzittenden om het leven kwamen.     Ten tijde

van het ongeluk, diende  de ‘263’ bij VSQ. 860

In 1979 werden er  aanvullend 10 stuks Mk. 27

(SH-14B) in gebruik  genomen.   In de periode

1980/1981 werden  de  gelederen  aangesterkt

met nog eens 8 stuks Mk,81 (SH-14C) versies.

Half jaren negentig  werden al deze machines

verbouwd tot SH-14D’s.

                                   Deelen, donderdag15 juni 1978.

SH-14D

‘Touch and go’ van de P-3C “Orion” ‘300’ op

vliegbasis Soesterberg. Als opvolger van de

SP-2H  “Neptune” nam de  MLD., vanaf 1982

13  stuks  P-3C “Orions” Update II  in dienst.

De “Orion”  werd  ontwikkeld uit  de ‘civiele’ 

Lockheed “Electra” uit de jaren vijftig, waar-

door met  dit vliegtuigtype  al ‘n grote  schat 

aan ervaring was opgedaan. De “Orion” was

al  jaren in dienst bij de Amerikaanse Marine

en  had de reputatie opgebouwd, ‘n  zeer be-

trouwbaar vliegtuig te zijn.

Registraties: 300/312.      

Soesterberg, woensdag 8 september 1982.

“ORION”

(In 2005 werden de “Orions”, wegens bezuinigingsmaatregelen, voortijdig uit dienst genomen).

TerugMLD_I.html