overshoot.nl
overshoot.nl
KONINKLIJKE MARINE Deel II
X
MARINE LUCHTVAARTDIENST
Op de afbeelding zien we een oldtimer Consolidaded PBY-5A “Catalina”, eigendom van de “Neptune Association”, welke ten tijde van
deze opname gestationeerd was op vlk. Valkenburg. Hij vertegenwoordigt de originele PBY-5A, die in september 1942 in dienst kwam
bij de M.L.D. en toen de registratie Y-83 droeg. In juli 1946 veranderde de pre-fix en toen werd de code P-83. In april 1953 werd de hele
code veranderd en werd de registratie 16-218. In 1950 werd de machine bij VSQ. 7 op Biak (nieuw Guinea) geplaatst. In 1955 vloog het
toestel weer, zoals hij hier te zien is (maar met een iets andere neus), op vlk. Valkenburg bij VSQ. 321. In 1957 werd hij uit dienst geno-
men. In totaal hebben er van 1941 tot 1957, maar liefst 86 “Catalina’s” bij de M.L.D. gevlogen, waarvan 24 PBY-5A’s.
Lelystad AP., zaterdag 4 september 2004.
Links zien we de Westland AH-12A “Wasp”,
‘242’ (RAF HS439, c/n f.9687), van VSQ. 860
op vlk. De Kooy. Er hebben 13 van deze
helikopters bij de M.L.D. gevlogen van 1966
tot in 1981. Registraties: 235/247.
De ”Wasps” opereerden vaak vanaf de an-
ti-duikboot fregatten, maar hun thuisbasis
was wel het Marine vliegkamp De Kooy bij
Den Helder.
Er zijn 3 machines (in zee) verloren gegaan:
de ‘235’, ‘239’ en de ‘241’.
Deelen, donderdag 15 juni 1978.
In juni 1969 werd de eerste Brequet SP-13A
“Atlantic” opgeleverd aan de MLD.
De laatste (van in totaal 9) vliegtuigen, arri-
veerde in februari 1972. Zij werden allen
ingedeeld bij VSQ. 321 op vlk. Valkenburg.
De “Atlantics” werden al in 1985 terugge-
trokken, vanwege enkele ernstige ongeval-
len.
De SP-13A was een machine van Franse
makelij en had tot taak het bestrijden van
onderzeeboten en (lange afstands) verken-
ningen op de oceaan.
Op de foto rechts, zien we de ‘254’ (c/n 61)
op vlb. Twenthe, vrijdag 30 augustus 1974.
SP-13A
MOTOR AH-12A
In 1977 werden er zes “Lynx” Mk.25 (UH-14A)
helikopters in dienst genomen bij de M.L.D.
Zij kwamen terecht bij VSQ. 7 (vlk. De Kooy).
Links zien we de “Lynx” (leuke woordspeling)
‘263’ (RAF WA020, c/n G-17-2), op vlb. Deelen.
Deze machine verongelukte en stortte in het
Marsdiep op 1 april 1982, waarbij alle drie de
inzittenden om het leven kwamen. Ten tijde
van het ongeluk, diende de ‘263’ bij VSQ. 860
In 1979 werden er aanvullend 10 stuks Mk. 27
(SH-14B) in gebruik genomen. In de periode
1980/1981 werden de gelederen aangesterkt
met nog eens 8 stuks Mk,81 (SH-14C) versies.
Half jaren negentig werden al deze machines
verbouwd tot SH-14D’s.
Deelen, donderdag15 juni 1978.
SH-14D
‘Touch and go’ van de P-3C “Orion” ‘300’ op
vliegbasis Soesterberg. Als opvolger van de
SP-2H “Neptune” nam de MLD., vanaf 1982
13 stuks P-3C “Orions” Update II in dienst.
De “Orion” werd ontwikkeld uit de ‘civiele’
Lockheed “Electra” uit de jaren vijftig, waar-
door met dit vliegtuigtype al ‘n grote schat
aan ervaring was opgedaan. De “Orion” was
al jaren in dienst bij de Amerikaanse Marine
en had de reputatie opgebouwd, ‘n zeer be-
trouwbaar vliegtuig te zijn.
Registraties: 300/312.
Soesterberg, woensdag 8 september 1982.
“ORION”
(In 2005 werden de “Orions”, wegens bezuinigingsmaatregelen, voortijdig uit dienst genomen).