GLOSTER “METEOR” F.Mk.8 I-187 [3W-32] (c/n 6466) ex-322 Squadron vlb. Soesterberg. (Lelystad, wo.23 april 2014).
Na tientallen jaren op vlb. Soesterberg als monument gestaan te hebben, ziet deze “Meteor” F.8 er nu weer goed uit. Hij staat hier in het ‘Aviodrome’ (Lelystad).
Het betreft de opgeknapte ‘I-187’ (maar heeft vanaf begin jaren tachtig, ook jarenlang de registratie ‘I-147’ gedragen), nu met de code ‘3W-32’, (onder meer).
waarmee hij in de jaren vijftig bij het 322 Sqn. op Soesterberg operationeel was.
De “Meteor” F.Mk.8 had wel verbeteringen t.o.v. de “Meteor” F.Mk.4. De romp was iets verlengd voor een betere balans (bij de Mk. 4-versie was lood in de neus
aangebracht om achterover kiepen te voorkomen). Duidelijk zichtbaar op de foto is de Martin Baker schietstoel, waarmee de F.Mk.8 was uitgerust. Andere uiter-
lijke verschillen met de Mk. 4-versie waren o.m. het ‘strakkere’ kielvlak van de Mk.8. Tevens was hij voorzien van ‘n grote ‘bubble cockpit-kap’, voor beter zicht.
Links: De Gloster “Meteor” T.Mk.7, ‘I-19’
(R.A.F. WH233), tentoongesteld tijdens
de open dag Gilze-Rijen op 18 juni 1977.
De oudere “Meteor” F.Mk.4 was uitgerust
met een gelijksoortig kielvlak, als dat van
de (ook oudere) T.Mk. 7-versie.
Foto’s: C. Vermolen.
Registraties “Meteor” T.Mk.7:
I-1/I-20, I-301/I-325.