overshoot.nl

 

In 1949, kwam de Fokker  S-11 “Instructor” in

dienst  bij de Koninklijke Luchtmacht om, aan-

vankelijk, samen  met de  “Tiger Moth”  op vlb.

Woensdrecht, voor de aspirant-vliegers de ba-

sis vliegtraining  te verzorgen.     Dit was bij de

Elementaire Vlieger Opleiding (E.V.O.).

In de oudere “Tiger Moth” zaten beide vliegers achter elkaar in een open  cockpit  en dus was de S-11 een hele verbetering  met z’n gesloten kap en bovendien zaten de instructeur en leer-

ling naast elkaar.

(Registraties: E-1/E-39).

De S-11 bleef tot 1973 in actieve dienst.

                 Soesterberg, zaterdag 3 juni 1972.

Vervolgens kwamen  de toekomstige jacht-

vliegers terecht ‘op’ de “Harvard”.   De T-6

“Harvard” was een zwaarder vliegtuig voor

de meer geavanceerde training van de z.g.

V.V.O. oftewel  de Voortgezette Vlieger Op-

leiding op de vliegbasis Gilze-Rijen.

De foto rechts, is een  afbeelding  van een

oldtimer  en is  eigendom van de Stichting

Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht

van de vliegbasis Gilze-Rijen.

We zien hier een kist  met de “vroege” be-

schildering  (jaren vijftig: groot roundel en

grote registratie en met vlag op de staart).

Erachter staat een exemplaar  in de latere

kleuren met de dayglow banden (na 1960).

De foto is genomen op 31 augustus, 2002

op Lelystad Airport.

Nogmaals  de  (A)T-(1)6  “Harvard”  B-64 in

formatie met  de  B-118 en de  B-71 en een

T-7 “Navigator”, allemaal behorende tot de

Stichting KLu. Historische Vlucht.    Er heb-

ben maar liefst  200 “Harvards”  bij de KLu.

gevlogen vanaf 1946 tot 1968.

(B-1/B-200).  Er hebben ook nog een aantal

“Harvards”   gecamoufleerd  rondgevlogen.    

                  Lelystad AP. zaterdag 4 september 2004.

Hierboven drie wervingsboekjes voor een carrière als vlieger bij de Luchtmacht en hier links-onder een foto uit het boekje van januari 1957: vier “Thunderjet” piloten bereiden zich voor op een nachtelijke oefening...

januari 1957

juli 1960

augustus 1968

Foto: “Kies een Snelle Carrière”

Twee “T-Birds” in de start op vlb. Soesterberg in 1969. De “T-Bird” (officiële naam:

“Shooting Star”) werd gebruikt voor de  Transitie Vlieger Opleiding (T.V.O.). 

Hier werden de aanstaande jachtpiloten vertrouwd gemaakt met het vliegen op een

middelzwaar straalvliegtuig.

1950 - 2000

TIGER MOTH

HARVARD

Interessante opname uit de jaren vijftig van een lijn “Meteors”. De Gloster “Meteor” was de allereerste jager met straalaandrijving in dienst

bij de Koninklijke Luchtmacht.   Er zijn 61 F.Mk4’s en 160 F.Mk8’s operationeel geweest bij onze Luchtmacht.  Ook vlogen er nog 45 T.Mk7

“Meteor” trainers o.a. bij de J.V.O. (tweede van links).  Bij de KLu. vlogen de “Meteors” vanaf 1948 tot ongeveer 1960. De “Meteor” verving

de Supermarine “Spitfire”, waarvan er 58 bij de KLu. hebben gevlogen van 1946 tot 1954 (excl. de instructie-”Spits” met Britse registraties).

(registraties: Mk9: H-1/H-35, H-101/H-120 en T.Mk9 (trainers): H-97/H-99).

Op de foto zien we in de verte ook nog enige “Harvards” staan.      Verder is men bezig een “Meteor” F.8 van brandstof te voorzien met een

YF 101 oplegger.   Vanwege de grote tankcapaciteit  van 10.000 liter en de twee lange swing-armen van de YF 101, was het zo mogelijk een

kist binnen 2 minuten vol te tanken.  Er zijn 57 van deze zogenaamde sneltankers in dienst geweest bij de Luchtmacht.

                                                                                                                                                                                    Foto: via Hr. Zwerts, coll. C. Vermolen.

KONINKLIJKE LUCHTMACHT

METEOR