overshoot.nl
overshoot.nl
BOVEN:
Leuke foto van ‘n paar SB-spotters uit 1971,
gemaakt aan het rechtereind van het hek vóór
de rolbaan.
V.l.n.r.: de auteur, ..?, Henk, Dirk, Rob en
zittend, Roel.
Soesterberg, 21 mei 1971. Foto: neef van auteur.
RECHTS:
Pagina uit het handboek “DOD INSTRUMENT DEPARTURES” voor de militaire vliegers, geldig van 25 april tot 20 juni 1974. Onderaan zijn de banen van vliegbasis Soesterberg afgebeeld. Opmerkelijk is, dat de oost-
west startbaan hier wordt aangegeven als runway 28-
10 i.p.v. 27-09.
In de loop van 1975, was het niet meer goed mogelijk om via het gat van Tammer langs de ‘Amerikaanse’ rolbaan te fotograferen. Maar er was wel een ander plekje, bij het G.C.A. Centre, aan de Batenburgweg. Daar stond je vlak bij
de rolbaan.
Maar om héle mooie plaatjes te krijgen, moest je bij
de ‘Crash Gate’ op de hoek, toch even ‘n hekje over
de dennenbosjes in en snel weer terug... (daar stond
een hoog hek, waar je ‘doorheen’ kon fotograferen).
SPIEGELREFLEX
Voor het fotograferen van vliegtuigen in actie, was de spiegelreflex-camera met verwisselbare objectieven
natuurlijk uitermate geschikt. Maar voor veel beginnende spotters was zo’n duur apparaat niet weggelegd.
Wel kreeg de spiegelreflex steeds meer de overhand. Met een ‘gewone’ camera was ook een goede foto te
maken, maar met een telelens had je veel meer mogelijkheden.
Zo werd er geplaat met de Minolta, Zenith, Olympus enz., maar het meest favoriet waren misschien toch
wel de Canon, Pentax en Praktica. Een enkeling had een bijzondere camera zoals een Leica of Hasselblad.
LINKS:
Plaatje van de
Soesterbergse
verkeerstoren.
1968: “Delta Dagger” in de landing op Soesterberg.
LINKS:
Eén van de vele shelters op vlb. Soesterberg.