overshoot.nl
overshoot.nl
Op 1 juli 2013 werd op deze rotonde aan de
Oude Tempellaan te Soesterberg, vanwege de
100 jaar Militaire Luchtvaart in Nederland
dit gedenkteken onthuld. Het is een metalen
replica van de door Marinus van Meel in
1913 gebouwde “Brik”. Het Rijk kocht de ma-
chine om, als de ‘LA-1’, dienst te doen bij
de (op 1 juli 1913 opgerichtte) Luchtvaart
Afdeling op het vliegkamp Soesterberg. Deze
“Brik” is nu te bewonderen op de zogenaamde
‘Tammer Rotonde’ aan de N 237. Links van de
rotonde is de plaats Soesterberg gelegen en
rechts ervan lag de vliegbasis, met (achter
de groene hal) de zuidelijke rolbaan en het
spotters-plaatsje bij het ‘gat van Tammer’.
Een afbeelding van het Squadron-embleem van het 32nd T.F.S. Het Amerikaanse 32nd Squadron was al die jaren als gast op vliegbasis Soesterberg te Camp New Amsterdam aanwezig (1954-1994).
1913-2009
In 1968 kwamen 298 Sqn en de S.A.R. flight vanaf
Ypenburg naar Soesterberg (toen uitgerust met de
SE.3160 “Alouette III”). De S.A.R./photo flight
op Soesterberg, beschikte toen aanvankelijk over
vijf heli’s (H-08, H-20, H-67, H-75, H-81).
In 1977 werd de S.A.R. flight overgeplaatst naar
vliegbasis Leeuwarden.
Soesterberg, zaterdag 3 juni 1972.
F-100C “Super Sabres” van het 32nd T.F.S. zijn
eind jaren vijftig legio malen over de rolbaan
gekomen. De laatste F-100, die we op Soester-
berg zagen, was ‘n Deens exemplaar (in 1979!).
Hier zien we een Deense F-100F (serial no. 58-
6976) van Esk. 730 uit Skrydstrup. De Denen
kochten in 1974 nóg 14 (T)F-100F’s ter compen-
satie van hun verongelukte F-100’s. Meer dan
de helft van de in totaal 72 Deense F-100’s is
voortijdig afgeschreven. di. 12 november 1968.
Voor zo ver de afbeeldingen van de verschillende vliegtuigtypes, die tussen 1970 en 1980 op vlb. Soesterberg
te zien zijn geweest. Natuurlijk is dit maar een fractie van wat er toen allemaal op bezoek kwam, zoals b.v. de
Canadese CF-18 (8), de Britse ‘Buccaneer”, de Zweedse Saab “Viggen” en Saab 105, de Engelse “Harrier” en
de “Lancaster”, de Boeing VC-135 en de Britse ”Vulcan”, de Canadese “Hercules”,, zowel de Belgische als
de Britse “Pembroke” en de “Jaguar” enz... Soms werd ook een civiel geregistreed vliegtuig waargenomen.
‘n Goed voorbeeld is de PH-PBF, de “Friendship” van Z.K.H. Prins Bernhard die er tot 1973 z’n thuisbasis had.
SOESTERBERG...HISTORIE
Eind jaren tachtig werden er boompjes aangeplant op het spotters-plekje nabij de crash-gate, zodat het niet meer
mogelijk was om daar nog foto’s te nemen. Een nieuwe spottersplaats (‘Spottershill’) onstond toen nabij de kop
van baan 27 aan de overzijde van de Van Weerden Poelmanweg. Een prachtige plaats om alles te overzien, maar
niet ideaal om foto’s te nemen, zonder een sterke telelens. Verder had je daar last van het ‘tegenlicht-probleem’.
Er zijn in al die jaren veel foto’s gemaakt door velerlei vliegtuigliefhebbers. Ook door spotters, die de vliegtuigen
probeerden te vereeuwigen in zwart/wit en in kleur en zelfs ook wel filmden op super 8 of video.
Al met al spijt het iedereen natuurlijk zeer dat vliegbasis Soesterberg, de bakermat van onze Militaire Luchtvaart,
op 31 december 2008 voorgoed werd gesloten.