Spotters-Ochtend
Van 9.00 tot 11.00
Spotters-Ochtend
Van 9.00 tot 11.00
VLIEGEND MUSEUM SEPPE
Zaterdag 17 september 2022
Terug naar de jaren veertig met op de voorgrond de “Tiger Moth” trainer bij de
Royal Air Force met daar achter de Amerikaanse “Kaydet” uit dezelfde periode.
Voor een fijne en interessante foto-dag voor vliegtuigspotters, is zo’n bezoekje aan het Vliegend Museum Seppe absoluut aan te be-
velen. De sfeer is gezellig met eventueel koffie en cake en je krijgt bovendien veel professionele info over de te fotograferen kisten.
We starten met een niet meer vliegwaardige maar wel zeer zeldzame machine, de Messerschmitt BF-109 G-5. De kist werd in decem-
ber 1943 neergehaald bij Moerkapelle. Hij vloog toen bij JG. 3 en is het enigste G-5 model, dat er nu nog bestaat.
De weersverwachtingen waren (net als de week ervoor op KeeBee) heel slecht: regen en wind. Echter het
verschil was nu, dat tussen de buien door de zon af en toe verscheen en de wind uiteindelijk wel meeviel.
Een bijzonder geluk was, dat het om
10.00 uur droog werd (en de zon brak
zelfs ook nog door) en het precies om
11.00 uur opnieuw begon te regenen!
Een ander historisch vliegtuig is deze “Auster” A.O.P. Mk.5, de TJ347 (‘The Duchess’) gebouwd in 1944.
Hij diende bij het Comminucations Squadron (2nd T.A.F.) van de de R.A.F. Na de oorlog werd deze kist
in Nederland aangekocht en diende tussen 1954 en 1957 als ambulance-vliegtuig op Ameland.
Omdat er die middag officieel een monument (work of art) op de nieuwe spotters-plek aan de zuid-zijde van het vliegveld zou
worden onthuld, begaven enkele kisten zich daar in de stromende regen naartoe. Prachtig, want ze vertrokken er pas toen de
zon weer scheen. Vandaar dus deze aardige foto van “Chipmunk” WG321 (uit België), welke hier juist opgestart gaat worden.
LINKS:
Ook de DHC-1
“Chipmunk” -22A
‘G-APLO‘ (ex-RAF
WB696) bouwjaar
1950, begeeft zich
via ‘n glimmende,
kleddernatte taxi-
baan weer op weg
naar de overkant.
De ‘G-APLO’ maak-
te tezamen met de
WG321 ook ‘n aan-
tal vluchten in for-
matie.
Het was overig-ens ook wel mo-
gelijk, om in het
museum te blij-
ven, alwaar een
terras was afge-
bakend (vóór de
hangar) met uit-
zicht op de taxi-
baan / flightline.