T-33A

LOCKHEED T-33A-1-LO “SHOOTING STAR”   M-34 (serial no. 54-1613, c/n 9349)   T.V.O./Base Flight    KON. LUCHTMACHT.        Soesterberg, vrijdag 20 augustus 1971.

T-33A van de Koninklijke Luchtmacht.   De “T-Birds” van de KLu. werden in hun laatste paar jaar ingedeeld bij de z.g. basisvluchten.

Op Soesterberg stonden toen meestal dagelijks vier van deze kisten op de lijn.

Deze “T-Bird” stortte op 12 oktober 1971 boven De Betuwe neer, na een ‘mid-air collision’ met een KLu. F-104G, de D-6682. De D-6682

kon ternauwernood op vlb. Volkel landen.    De (enige) piloot van de “T-Bird” wist zich met de schietstoel in veiligheid te brengen.

De KLu. heeft 60 T-33A’s in dienst gehad (M-1/M-60).                                                                 Foto’s: C.Vermolen.

LOCKHEED T-33A-1-LO “SHOOTING STAR”    FT-14 (serial no. 51-9248, c/n 7032)   10e Wing,   KLEINE BROGEL.   BELGISCHE LUCHTM.     S’berg, vrijdag 16 juli 1971.

De meeste Belgische “T-Birds” (zoals de T-33‘s in de volksmond genoemd werden) waren verdeeld over de ‘Fighter Schools’ op Koksijde

en Brustem (Flight VZZ/PSV), maar de FT-14 verbleef meestentijds bij het 10e. Wing op Kleine Brogel. Hier is hij te zien op ‘n war-

me zomerdag met een zeer krachtige wind. De Belgische Luchtmacht had in totaal 38 T-33’s (FT-1/FT-38) in dienst, van 1951 tot 1979.

LOCKHEED T-33A “SHOOTING STAR”        9449      J.G. 71 (‘Richthofen’)           WITTMUNDHAFEN.         LUFTWAFFE.                            Soesterberg, vrijdag 5 maart 1971.

De Luftwaffe heeft 202 “T-Birds” in dienst gehad van 1956 tot 1980 (94+01/95+26).   Het code-systeem doet vermoeden, dat er maar 126

“T-Birds” bij de Luftwaffe hebben gevlogen, maar dit ‘nieuwe’ code-systeem werd pas na 1967 ingevoerd, toen er reeds een aanzienlijk

aantal T-33’s waren afgeschreven. Vóór die tijd hanteerde de Luftwaffe een twee letter/drie cijfer-systeem.

In zwart/wit

Klik Hier