LOCKHEED T-33A-1-LO “SHOOTING STAR” M-34 (serial no. 54-1613, c/n 9349) T.V.O./Base Flight KON. LUCHTMACHT. Soesterberg, vrijdag 20 augustus 1971.
T-33A van de Koninklijke Luchtmacht. De “T-Birds” van de KLu. werden in hun laatste paar jaar ingedeeld bij de z.g. basisvluchten.
Op Soesterberg stonden toen meestal dagelijks vier van deze kisten op de lijn.
Deze “T-Bird” stortte op 12 oktober 1971 boven De Betuwe neer, na een ‘mid-air collision’ met een KLu. F-104G, de D-6682. De D-6682
kon ternauwernood op vlb. Volkel landen. De (enige) piloot van de “T-Bird” wist zich met de schietstoel in veiligheid te brengen.
De KLu. heeft 60 T-33A’s in dienst gehad (M-1/M-60). Foto’s: C.Vermolen.
LOCKHEED T-33A-1-LO “SHOOTING STAR” FT-14 (serial no. 51-9248, c/n 7032) 10e Wing, KLEINE BROGEL. BELGISCHE LUCHTM. S’berg, vrijdag 16 juli 1971.
De meeste Belgische “T-Birds” (zoals de T-33‘s in de volksmond genoemd werden) waren verdeeld over de ‘Fighter Schools’ op Koksijde
en Brustem (Flight VZZ/PSV), maar de FT-14 verbleef meestentijds bij het 10e. Wing op Kleine Brogel. Hier is hij te zien op ‘n war-
me zomerdag met een zeer krachtige wind. De Belgische Luchtmacht had in totaal 38 T-33’s (FT-1/FT-38) in dienst, van 1951 tot 1979.
LOCKHEED T-33A “SHOOTING STAR” 9449 J.G. 71 (‘Richthofen’) WITTMUNDHAFEN. LUFTWAFFE. Soesterberg, vrijdag 5 maart 1971.
De Luftwaffe heeft 202 “T-Birds” in dienst gehad van 1956 tot 1980 (94+01/95+26). Het code-systeem doet vermoeden, dat er maar 126
“T-Birds” bij de Luftwaffe hebben gevlogen, maar dit ‘nieuwe’ code-systeem werd pas na 1967 ingevoerd, toen er reeds een aanzienlijk
aantal T-33’s waren afgeschreven. Vóór die tijd hanteerde de Luftwaffe een twee letter/drie cijfer-systeem.
In zwart/wit
Klik Hier