overshoot.nl

 
SOESTERBERG JAREN (6)           1970-1980

De Lockheed VC-140B “Jetstar” werd maar zelden

op Soesterberg waargenomen.  Het was een V.I.P.

kist afkomstig van het 58th M.A.S./435th M.A.W.

Vanaf 1961 vlogen er slechts 16 C-140’s bij de

U.S.A.F., waarvan 6 VC-140B’s. Hierboven is af-

gebeeld de 61-2489 (c/n 5022).

                  woensdag 13 september, 1978.

Deze Lockheed VC-121G was een nogal bijzondere verschijning op Soesterberg.  Deze V.I.P. kist, beter bekend als de “Super Constellation”, was daar i.v.m. het vertrek van de F-102’s van het 32nd F.I.S. (op 3 juli).Het betreft de 54-4068

van de 147th M.A.S. (Pennsylvania A.G.).

                              di. 1 juli 1969.

                     Foto: H.Sixma. coll. C.Vermolen.

De Boeing KC-97L “Stratofreighter” was een fors vliegtuig, omgebouwd tot tanker, die in civiele vorm als “Stratocruiser” bekend werd. Het was een van de eerste vliegtuigen uitgerust met ‘n druk-cabine. Deze kisten waren gedetacheerd op Rhein-Main. Hier zien we de O-30319 van de New York A.N.G. in de landing op baan 27.

                         Do. 17 september 1970.

Vanaf 1958 tot 1972 was no. 16 Squadron op RAF

Laarbruch  uitgerust  met  de English Electric

“Canberra” B(I)Mk.8.  In 1973 schakelde no. 16 Squadron over op de Blackburn “Buccaneer” S.2B.

Boven:  “Canberra” WT340 op weg naar de static, voor de Open dag van zaterdag 17 juni 1967.

                               vr. 16 juni 1967.

                            Foto: W.Snel?. coll. C.Vermolen.

De Deense “Hunter” F.Mk.51, was in de jaren 
zestig een regelmatige bezoeker op Soesterberg. 
                       vrijdag 5 december 1969.
TF-104G “Starfighter” van het 10e Wing van 
Kleine Brogel. De Belgen hadden 12 TF-104G’s. 
Dit is de ‘FC-02’  (serial no. 64-15105, c/n 
583D-5787).          donderdag 11 maart 1971.
Een F-5E “Tiger” van het 527th T.F.T.A.S. van 
RAF Alconbury, is zojuist teruggekeerd van een 
‘luchtgevecht-oefening’  met de F-4E’s van het 
32nd T.F.S.             woensdag 19 april 1978.
De dagen  van de  zuiger-motoren waren geteld, 
toen deze T-29 werd gefotografeerd. De T-29’s 
werden rond 1970 nog regelmatig op Soesterberg 
gezien.               vrijdag 20 februari 1970.
Een van de meest populaire vliegtuigen was toen 
absoluut de  (C-130E     C-130H) “Hercules”. 
Hier zien we de 42069  van het 463rd T.A.W. van 
Dyess A.F.B. in de start.  vrijdag 8 juli 1977.
Mooi plaatje van een Deense  Lockheed T-33A 
“Shooting Star”. Het betreft hier de 51-7492. 
                  donderdag 13 november 1969.
Bij de Canadese Luchtmacht  werd de T-33A  aan-
geduid als de CT-133 “Silver Star”.  Hier een 
oude opname  van de ‘21077’, uit de tijd dat de 
Canadian Armed Forces nog de Royal Canadian Air 
Force heette(n).       dinsdag 15 oktober 1968.
De Luftwaffe vloog met de C-160D “Transall”, 
maar  ook de Turkse Luchtmacht  had een aantal 
van deze kisten op Kaiseri-Erkilet, die Neder-
land nog wel eens vereerden  met een bezoekje. 
Hier de ‘027’ op Soesterberg. 
                         maandag 10 juli 1978.
De ‘voorlopers’ van de F-4E “Phantom” waren de 
F-4C       F-4D. Hier zien we een F-4D van het 
23rd T.F.S./36th T.F.W. van Bitburg. 
                         vrijdag 10 juni 1970.
Dan deze Engelse F-4K “Phantom”, die oorspron-
kelijk ontwikkeld werd voor de Royal Navy. Op 
de afbeelding zien we de F-4K ‘XV576’, bij de 
R.A.F. aangeduid als de “Phantom” FG.Mk1. 
                         vrijdag 16 juli 1971.
“Phantom” FG.Mk1F-4K.htmlF-4K.htmlshapeimage_12_link_0
C-160DC-160D.htmlC-160D.htmlshapeimage_13_link_0
CT-133CT-133.htmlCT-133.htmlshapeimage_14_link_0
T-33AT-33A.htmlT-33A.htmlshapeimage_15_link_0
C-130E        C-130HC-130E,_C-130H.htmlC-130E,_C-130H.htmlshapeimage_16_link_0

en

T-29T-29.htmlT-29.htmlshapeimage_17_link_0
F-5EF-5E.htmlF-5E.htmlshapeimage_18_link_0
TF-104GTF-104G.htmlTF-104G.htmlshapeimage_19_link_0
“Hunter” F.Mk.51Hunter_F.Mk.51.htmlHunter_F.Mk.51.htmlshapeimage_20_link_0
F-4C       F-4DF-4C.htmlF-4C.htmlshapeimage_21_link_0

en