REPUBLIC F-84F-61-RE “THUNDERSTREAK”      P-248 (serial no. 53-6584).        315 Sqn.        vlb. Eindhoven.               Eindhoven, maandag 3 augustus 1970. 

In tegenstelling tot de “Hunter”, die tot taak had om  vijandelijke jagers te onderscheppen en uit te schakelen, was de “Thunderstreak” een tactische jager, ter

ondersteuning van de grondtroepen.  De KLu. heeft bij het 306 Sqn. ook nog de beschikking gehad over een foto-verkenningsversie van de “Thunderstreak”. Dat

was de “Thunderflash”, ‘n mooie en indrukwekkend uitziende machine, waarvan er 24 (P-1/P-24) hebben gevlogen vanaf 1955 tot 1963. De RF-84F “Thunderflash”

verving in 1956 de F-84E versie “Thunderjet”.   21 F-84E’s zijn in dienst bij de KLu. geweest van 1951 tot 1956, waarvan er 20 stuks waren omgebouwd tot foto-

verkenners met een camera in de neus van de linker tiptank. (F-84E “Thunderjet” niet te verwarren met de F-84G “Thunderjet”).

De 180  “Thunderstreaks”, vervingen de 166  F-84G “Thunderjets”.    In de 15 jaar dat de “Streaks” bij de KLu. gevlogen hebben, zijn er 75 stuks verongelukt.

“THUNDERSTREAK”

Verder had  de KLu. ook nog de beschikking over een z.g.

‘All Weather Fighter’: de North American F-86K “Sabre”.

Deze ‘stoere’ straaljager  was uitgerust  met radar-

apparatuur, waardoor die ook ‘s nachts kon opereren.   

De F-86K werd ook wel de ‘Kaasjager’ genoemd en was aanvankelijk gestationeerd op vlb. Soesterberg

(700 Squadron) en op vliegbasis Twenthe (701 en 702 Squadron) en vanaf 1959  uitsluitend op Twenthe.

Aantal in dienst: 62 stuks, vanaf 1956 tot half 1964.

Op deze fotomontage zien we enkele duidelijke kenmerken van de ‘Streak’ zoals  de evenwijdig

blijvende (dus niet smal toelopende) achtervleugels, bevestigd aan het kielvlak (tail-fin).   Deze

hoogteroeren bewegen  in z’n geheel, omdat men erachter kwam, dat bij hogere snelheden, de gangbare ailerons niet meer functioneren.   Deze ‘all moving tails’ werden bij ‘latere’ straaljager-

modellen niet meer aan het kielvlak, maar aan de romp bevestigd.   Verder vallen op, de  nogal

brede wielbasis van de “Streak” en de originele wijze, waarop de canopy  open (en dicht) gaat. 

Leeuwarden 15 augustus, 1969.                                                   Foto’s: C. Vermolen.

‘KAASJAGER’

THUNDERJET

314 “STREAKS”

315             Sqdn.

Eindhoven, 3 augustus 1970.