overshoot.nl

 

Aanvankelijk kwam de “Thunderjet (Streak)” vlieger in opleiding terecht bij de J.V.S. op Twenthe en vanaf 1956 (als J.V.O.) op Woensdrecht.

Begin jaren vijftig, was de J.V.S. nog uitgerust met de “Meteor” T.Mk7’s., maar medio jaren vijftig, werden die vervangen door de  ”T-Birds”

van de T.V.O.    Na de J.V.O. en later T.V.O. was de vlieger dan eindelijk klaar om te gaan vliegen bij ‘n operationeel Squadron.  Hier zien we

een “Thunderstreak” van het 315 Squadron op vliegbasis Volkel tijdens de open dag van zaterdag 20 juni, 1970.  De gele wagentjes zijn z.g. ‘startwagentjes’ uitgerust met een compressor om de motoren op gang te brengen. Voor de “Streak” werden gewoonlijk ‘startpatronen’ ge-

bruikt.

Links  zien we de P-204, tijdens de  ‘Open

Week’ op vlb. Soesterberg (op 4 juli 1968).

Op  vlb. Eindhoven waren toen  de laatste

twee “Thunderstreak” eenheden te vinden

(314 en 315 Squadron).

Let op de fraaie 450 gallon fuel tanks.

De F-84F heeft bij de KLu. gevlogen vanaf 1955 tot eind 1970. De laatste vlucht vond plaats op 21 december  van dat  jaar door

de P-167.

Foto: ? coll. C. Vermolen.

Nogmaals een “Streak” in de landing op

Eindhoven: de P-208 van 314 Squadron.

Er waren  6 Squadrons uitgerust met de

F-84F:  311 tot en met 316 Squadron.

                    Eindhoven, 3 augustus 1970.

De “Thunderstreak” was een erg zware

machine, die de  gehele startbaan (zo’n

3  Km.)  nodig  had, om  ‘los te komen’.

“Veel zwaarder als beton”,   luidde  het

commentaar  van  een “Thunderstreak”

vlieger.   De Amerikanen noemden hem

oneerbiedig: “the ground lovin’ whore”.

Links zien we de  P-239  met  de  fraaie

lange  pylon-tanks waarmee de   F-84F

standaard was uitgerust. 

(foto boven). 

Foto: D. Heinen, coll. C. Vermolen.

THUNDERSTREAK

OPHANGPUNTEN TANK

MEER 322 F-104G’S

314 Squadron

315 Squadron

MEER EMBLEMEN

De  F-104G “Starfighter”.    Het model van een

raket,  maar met  messcherpe, kleine vleugels

en hij produceerde ‘n brullend geluid  met een

verscheurend geloei doorweven...   Het geluid

van deze  oorverdovende, ‘n immer vuil, zwart

rookspoor achter zich latende General Electric

J-79 turbo-jet motor was uniek.  De KLu. heeft

99 F-104G’s,  29 RF-104G’s  en  18  TF-104G’s

(tweezitters)  aangeschaft  en  deze  machines

waren operationeel van 1963 tot in 1984.

Rechts op de foto  zien we de D-8051 van het

312 Squadron op vliegbasis Volkel.

Volkel, 20 juni 1970.

Links zien we ‘n TF-104G van het 322 Sqdn.

van vlb. Leeuwarden, in de doorstart op vlb.

Gilze-Rijen. De F-104G “Starfighter” was de eerste  ‘echte’  (horizontaal),  supersonische straaljager in onze Luchtmacht (2400 km/u.).


De landingssnelheid bedroeg zo’n 350 km/u.

De F-104  had  helaas  ook  de reputatie, het

“gevaarlijkste” vliegtuig te zijn.     Alleen al in

Duitsland,  stortten  292  (115 doden) van de

916  ‘One-O-Fours’ neer...

                         Gilze-Rijen, vrijdag 23 maart 1979.

KONINKLIJKE LUCHTMACHT       Deel III