overshoot.nl
overshoot.nl
Aanvankelijk kwam de “Thunderjet (Streak)” vlieger in opleiding terecht bij de J.V.S. op Twenthe en vanaf 1956 (als J.V.O.) op Woensdrecht.
Begin jaren vijftig, was de J.V.S. nog uitgerust met de “Meteor” T.Mk7’s., maar medio jaren vijftig, werden die vervangen door de ”T-Birds”
van de T.V.O. Na de J.V.O. en later T.V.O. was de vlieger dan eindelijk klaar om te gaan vliegen bij ‘n operationeel Squadron. Hier zien we
een “Thunderstreak” van het 315 Squadron op vliegbasis Volkel tijdens de open dag van zaterdag 20 juni, 1970. De gele wagentjes zijn z.g. ‘startwagentjes’ uitgerust met een compressor om de motoren op gang te brengen. Voor de “Streak” werden gewoonlijk ‘startpatronen’ ge-
bruikt.
Links zien we de P-204, tijdens de ‘Open
Week’ op vlb. Soesterberg (op 4 juli 1968).
Op vlb. Eindhoven waren toen de laatste
twee “Thunderstreak” eenheden te vinden
(314 en 315 Squadron).
Let op de fraaie 450 gallon fuel tanks.
De F-84F heeft bij de KLu. gevlogen vanaf 1955 tot eind 1970. De laatste vlucht vond plaats op 21 december van dat jaar door
de P-167.
Foto: ? coll. C. Vermolen.
Nogmaals een “Streak” in de landing op
Eindhoven: de P-208 van 314 Squadron.
Er waren 6 Squadrons uitgerust met de
F-84F: 311 tot en met 316 Squadron.
Eindhoven, 3 augustus 1970.
De “Thunderstreak” was een erg zware
machine, die de gehele startbaan (zo’n
3 Km.) nodig had, om ‘los te komen’.
“Veel zwaarder als beton”, luidde het
commentaar van een “Thunderstreak”
vlieger. De Amerikanen noemden hem
oneerbiedig: “the ground lovin’ whore”.
Links zien we de P-239 met de fraaie
lange pylon-tanks waarmee de F-84F
standaard was uitgerust.
(foto boven).
Foto: D. Heinen, coll. C. Vermolen.
THUNDERSTREAK
OPHANGPUNTEN TANK
MEER 322 F-104G’S
314 Squadron
315 Squadron
De F-104G “Starfighter”. Het model van een
raket, maar met messcherpe, kleine vleugels
en hij produceerde ‘n brullend geluid met een
verscheurend geloei doorweven... Het geluid
van deze oorverdovende, ‘n immer vuil, zwart
rookspoor achter zich latende General Electric
J-79 turbo-jet motor was uniek. De KLu. heeft
99 F-104G’s, 29 RF-104G’s en 18 TF-104G’s
(tweezitters) aangeschaft en deze machines
waren operationeel van 1963 tot in 1984.
Rechts op de foto zien we de D-8051 van het
312 Squadron op vliegbasis Volkel.
Volkel, 20 juni 1970.
Links zien we ‘n TF-104G van het 322 Sqdn.
van vlb. Leeuwarden, in de doorstart op vlb.
Gilze-Rijen. De F-104G “Starfighter” was de eerste ‘echte’ (horizontaal), supersonische straaljager in onze Luchtmacht (2400 km/u.).
De landingssnelheid bedroeg zo’n 350 km/u.
De F-104 had helaas ook de reputatie, het
“gevaarlijkste” vliegtuig te zijn. Alleen al in
Duitsland, stortten 292 (115 doden) van de
916 ‘One-O-Fours’ neer...
Gilze-Rijen, vrijdag 23 maart 1979.
KONINKLIJKE LUCHTMACHT Deel III